Svar: Vitaminer og mineraler

5. september 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nicola

Det er dejligt at du sætter dig ind i så meget også allerede inden du er blevet gravid ...:o)

Sundhedsstyrelsen er her i sommer netop kommet med nye retningslinier ang. vitaminer, mineraler og motion, når man er gravid eller planlægger graviditet.

Det handler blandt andet om at hvis man prøver at blive gravid eller allerede er gravid, så skal man holde sig fra alkohol. Og også holde sig fra rygning.

Derudover anbefales det at spise en almindelig sund kost. Dette kan man gøre ved at følge de 8 kostråd:

- spis frugt og grønt 6 om dagen
- spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
- spis kartofler, ris eller pasta og groft brøg hver dag
- spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
- spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
- spis varieret og bevar normalvægten
- sluk tørsten i vand
- vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

Man kan med fordel spise en almindelig multivitaminpille dagligt og så er følgende råd også vigtige:

Folinsyre/Folsyre: Det anbefales at man tager mindst 400 mikrogram folsyre dagligt og dette tilskud skal tages fra man ønsker at blive gravid og indtil man går ind i 4. graviditetsmåned. Det vil sige de første 3 måneder af graviditeten.

Jern: Det anbefales at tage et dagligt jerntilskud på 40–50mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten.

D-vitamin: Det anbefales at gravide supplerer deres kost med D-vitamin tilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Fisk: Det anbefales at gravide undgår at spise større mængder af rovfiskene tun, rokke, helleflynder, oliefisk/smørfisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Man kan dog uden problemer spise mindre end 100 g af de nævnte fisk pr. uge og man kan også spise tun på dåse.

A-vitamin og lever: Det anbefales at gravide undgår store mængder A-vitamin, da det kan skade barnet. Undgå derfor lever og paté, der indeholder meget A-vitamin. Almindelig leverpostej kan man godt spise.

Råt kød og rå æg: Det anbefales at gennemstege fjerkræ og kød og kun bruge pasteuriserede æg. Også at være særlig opmærksom på en god ...

Annonce

... køkkenhygiejne, - vask hænder, hold madvarer som kød og grøntsager adskilt. Dette for at undgå infektion med campylobacter, salmonella og også Toxoplasmose.

Toxoplasmose findes især i jord og hos katte og kan blandt andet smitte mennesker ved kontakt med katteafføring, derfor anbefales det at være påpasselig med f.eks. rensning af kattebakker. Du kan desuden blive smittet ved at spise alle former for råt kød.

Det anbefales at man kun drikker 2-3 kopper kaffe, te, cola og andre koffeinholdige drikke dagligt. Urtete og grøn te indeholder ikke koffein.

Med hensyn til valg af vitaminpille så vil jeg anbefale dig at spørge på apoteket. Der findes mange gode på markedet og man kan godt købe piller der er specielt sammensat til at dække gravides behov. De er ofte lidt dyrere, men det kan være praktisk. Hvis du holder dig til ovenstående, så har du lidt at gå ud fra og de kan på apoteket vejlede dig videre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til flerumættede fedtsyrer, så er der ingen tvivl om at de er gode for en masse ting. Jeg har for nylig kontaktet Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen, fordi det af The World Assocaiation of Perinatal Medicin og The Early Nutrition Academy and Child Health Foundation er kommet frem, at et tilstrækkeligt indtag af langkædede flerumættede fedtsyrer under graviditet blandt andet kan mindske risikoen for fortidlig fødsel. De anbefaler derfor at gravide (og også ammende) indtager 200mg DHA (dokosahenxaensyre) dagligt.

Sundhedsstyrelsen har ikke anbefalinger om fiskeolie i graviditet/under amning og de har på nuværende tidspunkt ikke planer om at tage spørgsmålet op. De anbefaler i stedet at man som gravid og ammende spiser fisk til frokost eller middag 2-3 gange om ugen. Dokumentationen for gavnlighed af fiskeolie er indtil videre ikke tilstrækkelig ...

Men fisk, eller langkædede flerumættede fedtsyrer, om det så er i naturlig eller 'kunstig' form er under alle omstændigheder vigtigt.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, se endvidere nyheden "Nye kost- og motionsråd til gravide" fra den 24. August, som du finder under 'nyheder' her på siden.

Fortsat held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor