Svar: Venter tvillinger - anbefalinger for gravide

21. august 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anne

Et stort tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt og helt fantastisk at I venter tvillinger:o)

Jeg kan godt forstå at du er lidt forvirret over de informationer du får. Der er netop også her i sommer (juli måned) kommet helt nye anbefalinger vedr. kost og motionsråd til gravide og jeg vil derfor fortælle hvad sundhedsstyrelsen anbefaler nu:

Gravide tilrådes at spise en almindelig sund kost. Dette kan man gøre ved at følge de 8 kostråd:

- spis frugt og grønt 6 om dagen
- spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
- spis kartofler, ris eller pasta og groft brøg hver dag
- spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
- spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
- spis varieret og bevar normalvægten
- sluk tørsten i vand
- vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

Derudover anbefaler sundhedsstyrelsen at gravide tager tilskud af folsyre og jern.

Folsyre er et B-vitamin der findes i kosten og det har vist sig at et tilskud af dette mindsker risikoen for at få et barn født med neuralrørsdefekt (rygmarvsbrok). Det anbefales at gravide indtager mindst 400 mikrogram folsyre dagligt og dette tilskud skal tages fra man ønsker at blive gravid og indtil man går ind i 4. graviditetsmåned. Det vil sige de første 3 måneder af graviditeten.

Med hensyn til jern, så har danske undersøgelser vist, at ca. en femtedel af gravide udvikler jernmangelanæmi sidst i graviditeten, hvis de ikke tager et jerntilskud dagligt. Det skyldes både at vi kvinder generelt har små jerndepoter og at vi ikke får tilstrækkelige mængder jern via kosten til at dække det øgede behov under graviditet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at alle gravide tager et dagligt jerntilskud på 40 – 50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Hvis den gravide lider meget af kvalme, så kan man evt. vente med at starte jerntilskuddet til senest graviditetsuge 18.

Jern fra mad og tabletter optages bedst, hvis man samtidig spiser fødevarer med højt indhold af C-vitamin, - Frugt, frugtjuice, grøntsager og kartofler er gode C-vitaminkilder.

Kaffe, te og mælk binder jern til sig. Det betyder at jern i tabletform ikke optages så godt i kroppen, hvis man indtager det sammen med netop kaffe, te og mælk. Det er derfor en god idé at drikke vand eller juice, sammen med indtag af jern. Det anbefales i ...

Annonce

... øvrigt kun at drikke 2-3 kopper kaffe, te, cola og andre koffeinholdige drikke dagligt. Urtete og grøn te indeholder ikke koffein.

Det anbefales også at gravide supplerer deres kost med D-vitamin tilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten. Mange har et lavt D-vitamin niveau især i vinterperioden og D-vitamin er vigtigt for optagelsen af calcium og for knogleopbygningen.

Sundhedsstyrelsen har i 2007 skærpet anbefalingen om alkohol og graviditet ud fra et forsigtighedsprincip. Anbefalingerne er nu:

Er du gravid: undgå alkohol. Prøver du at blive gravid: undgå alkohol – for en sikkerheds skyld

Sundhedsstyrelsen anbefaler at gravide spiser en multivitamintablet hver dag.

Sundhedsstyrelsen anbefaler også at man ikke ryger eller udsætter sit ufødte barn får passiv rygning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover anbefales som tidligere at man som gravid undgår at spise større mængder af rovfiskene tun, rokke, helleflynder, oliefisk/smørfisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Disse fisk kan indeholde miljøgifte, som f.eks. methylkviksølv, der kan skade barnets nervesystem. Du kan dog uden problemer spise mindre end 100 g af de nævnte fisk pr. uge. Du kan sagtens spise tun på dåse. Det kommer fra små tunfisk, som endnu ikke har fået så mange miljøgifte i sig.

Undgå store mængder A-vitamin, da det kan skade barnet. Undgå derfor lever og paté, der indeholder meget A-vitamin. Leverpostej kan du godt spise.

Pas på med råt, ugennemstegt kød eller rå æg. Gennemsteg altid fjerkræ og kød og brug kun pasteuriserede æg. Sørg for at have en god køkkenhygiejne, - vaske hænder, holde madvarer som kød og grøntsager adskilt. Dette for at undgå infektion med campylobacter, salmonella og også Toxoplasmose.

Toxoplasmose findes især i jord og hos katte og kan
blandt andet smitte mennesker ved kontakt med katteafføring.
Du kan desuden blive smittet ved at spise alle former for råt kød.

De samme anbefalinger gælder for gravide som venter flerlinger og jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej. Der er ingen problemer i at du sammen med jerntilskud spiser folinsyre og den smule ekstra du har taget sammen med dine jerntabletter burde ikke skade. Nu hvor du er 14 uger henne, så lyder det som ved at være tid til at stoppe med folinsyre - anbefalingerne lyder på 3 fulde måneder og så slut med det:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder