Svar: Gravid igen - ret utolmodig

13. august 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Mathildes mor

Velkommen til og dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig. Det lyder godt at I arbejder på at få en lille mere i familien og det lyder bestemt også som om at det nok skal komme:o)

Nu er jeg jo ikke gynækolog ... men så vidt jeg ved er det faktisk en fordel at du har været på p-piller, fordi de skulle gøre det lidt lettere at blive gravid. De sørger jo et eller andet sted for at din hormonbalance og cyklus kører helt regelmæssigt, så det er så vidt jeg har hørt, altså et plus ...:o)

Hvor hurtigt det går er der ingen der ved, men med regelmæssigt samleje og kontrol af ægløsningstidspunkt, så er der jo rigtigt gode chancer for at det sker hurtigt. En ting er dog timing, noget andet er de andre faktorer som spiller ind og det gælder faktisk både for manden og kvinden. Det er altså ikke nok at du alene gør en indsats, det bedre også jeres chancer hvis din mand sørger for at følge disse råd:

I skal have sex hver anden eller hver 3 dag, hvis din mands sædkvalitet er normal. Men hvis din mands sædkvalitet er dårlig eller han har en blot nogenlunde sædcelleantal, så bør I have sex dagligt. Undersøgelser viser nemlig at antallet af sædceller stiger ved afholdenhed, men kvaliteten forværres og det betyder altså at det hos mænd med en dårlig sædkvalitet vil være godt at dyrke hyppig sex og hos med med god sædkvalitet vil være godt at springe et par dage over ...

Derudover er motion som du selv nævner en vigtig faktor. Det vil derfor være udmærket at I ...

Annonce

... begynder at planlægge 30 minutters motion dagligt for jer begge to. Det kan være en rask gåtur, begynde at løbe eller cykle, I kan også danse eller noget andet - det vigtigste er at I bliver rørt og får pulsen i vejret ... I skal dog ikke overdrive. For meget motion vil virke modsat på fertiliteten.

Kosten er også vigtig. I skal sørge for at spise sundt, få de vitaminer, mineraler, protein osv. I har behov for. Spis fisk et par gange om ugen, groft brød, groft pasta, masser af frisk frugt og grønt osv. Husk at du skal igang med folinsyre, nu hvor I prøver aktivt.

Undgå store mængde kaffe, cola og andre koffeinholdige drikke. Hold igen med alkohol, lad være med ryge.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Alderen kan naturligvis også spille en rolle, men den kan du jo ikke gøre så meget ved. Det vigtigste er at du sørger for at holde dig sund og gør du det, så vil din alder rent kropsligt jo sagtens kunne være meget yngre end din fødselsattest fortæller dig :)

Symptomerne fra den ene graviditet til den anden kan være vidt forskellige og kan også være ens. Nogle kvinder oplever således store forskelle og andre næsten ingen. Hvis du var plaget af brystspændinger, kvalme og lignende første gang, så er der altså ingen der siger at det samme vil gøre sig gældende anden gang. Det er et helt andet barn, en helt ny situation, så her kan du desværre ikke regne med at det er det samme:o)

Jeg krydser fingre for at det snart sker, rigtig meget held og lykke:o) - hører jo nok fra dig igen, så snart testen viser positiv ...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder