Svar: Gravid igen - ret utolmodig
13. august 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Mathildes mor
Velkommen til og dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig. Det lyder godt at I arbejder på at få en lille mere i familien og det lyder bestemt også som om at det nok skal komme:o)
Nu er jeg jo ikke gynækolog ... men så vidt jeg ved er det faktisk en fordel at du har været på p-piller, fordi de skulle gøre det lidt lettere at blive gravid. De sørger jo et eller andet sted for at din hormonbalance og cyklus kører helt regelmæssigt, så det er så vidt jeg har hørt, altså et plus ...:o)
Hvor hurtigt det går er der ingen der ved, men med regelmæssigt samleje og kontrol af ægløsningstidspunkt, så er der jo rigtigt gode chancer for at det sker hurtigt. En ting er dog timing, noget andet er de andre faktorer som spiller ind og det gælder faktisk både for manden og kvinden. Det er altså ikke nok at du alene gør en indsats, det bedre også jeres chancer hvis din mand sørger for at følge disse råd:
I skal have sex hver anden eller hver 3 dag, hvis din mands sædkvalitet er normal. Men hvis din mands sædkvalitet er dårlig eller han har en blot nogenlunde sædcelleantal, så bør I have sex dagligt. Undersøgelser viser nemlig at antallet af sædceller stiger ved afholdenhed, men kvaliteten forværres og det betyder altså at det hos mænd med en dårlig sædkvalitet vil være godt at dyrke hyppig sex og hos med med god sædkvalitet vil være godt at springe et par dage over ...
Derudover er motion som du selv nævner en vigtig faktor. Det vil derfor være udmærket at I begynder at planlægge 30 minutters motion dagligt for jer begge to. Det kan være en rask gåtur, begynde at løbe eller cykle, I kan også danse eller noget andet - det vigtigste er at I bliver rørt og får pulsen i vejret ... I skal dog ikke overdrive. For meget motion vil virke modsat på fertiliteten.
Kosten er også vigtig. I skal sørge for at spise sundt, få de vitaminer, mineraler, protein osv. I har behov for. Spis fisk et par gange om ugen, groft brød, groft pasta, masser af frisk frugt og grønt osv. Husk at du skal igang med folinsyre, nu hvor I prøver aktivt.
Undgå store mængde kaffe, cola og andre koffeinholdige drikke. Hold igen med alkohol, lad være med ryge.
Alderen kan naturligvis også spille en rolle, men den kan du jo ikke gøre så meget ved. Det vigtigste er at du sørger for at holde dig sund og gør du det, så vil din alder rent kropsligt jo sagtens kunne være meget yngre end din fødselsattest fortæller dig :)
Symptomerne fra den ene graviditet til den anden kan være vidt forskellige og kan også være ens. Nogle kvinder oplever således store forskelle og andre næsten ingen. Hvis du var plaget af brystspændinger, kvalme og lignende første gang, så er der altså ingen der siger at det samme vil gøre sig gældende anden gang. Det er et helt andet barn, en helt ny situation, så her kan du desværre ikke regne med at det er det samme:o)
Jeg krydser fingre for at det snart sker, rigtig meget held og lykke:o) - hører jo nok fra dig igen, så snart testen viser positiv ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske