Svar: Råd til at blive gravid?
4. august 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Helene
Det er rigtig dejligt, at du nu kan se hvornår du har ægløsning via ægløsningsteste, det skulle jo gerne hjælpe jer en del. Der er dog mange faktorer der spiller ind og I må derfor krydse fingre og håbe på det bedste og så naturligvis fortsat gå hyppigt i seng sammen ... :o)
Det er jo sådan at sædcellerne godt kan holde sig parate i livmoderen, således at hvis I har haft samleje 1-2 døgn før din ægløsning, så vil du stadig godt kunne blive gravid. Det er derfor en god idé at I har samleje både op til ægløsningstidspunktet og igen når testen viser at du har ægløsning, - det kan bedre jeres chancer.
Når man som dig kun har ægløsning hver anden måned, så kan der naturligvis godt gå lidt længere tid inden det lykkes. Hvis der går mange måneder, hvis vi nærmer os et år uden held, så synes jeg I skal kontakte en læge med henblik på at få råd omkring fertilitet og evt. blive undersøgt begge to.
I skal naturligvis sørge for at spise og leve sundt. Det spiller ind på chancerne for at blive gravide. Så ud over at beregne det rigtige tidspunkt, så vil det altså også være rigtig godt at I begge spiser sundt. Spis efter de gængse kostråd, fedtfattigt, få protein, fuldkorn, fisk, grøntsager, frugt osv. Drik ikke alkohol og ryg ikke tobak eller andet.
Vær opmærksom på indtag af kaffe og andre koffeinholdige drikke og sluk så vidt muligt altid tørsten i vand.
Dyrk motion - ikke overdrevet, for så virker det modsat, men det er faktisk sådan at kvinder har lettere ved at blive gravide, hvis de er i nogenlunde god form og ikke er overvægtige ... lad derfor fysisk aktivitet være en del af din hverdag - sundhedsstyrelsen anbefaler at vi rører os mindst ½ time dagligt.
Forældre spørger nogle gange, hvorvidt samlejestillinger har betydning for graviditet og man behøver naturligvis ikke stå på hovedet, sædcellerne skal nok finde vej alligevel. Har man dog svært ved at blive gravid, så kan det naturligvis være en fordel at vælge en samlejestilling, hvor sæden bliver så lang tid inde i kvinden som muligt og derfor lettere vil kunne finde vej til livmoderhalsen. Det kan derfor her anbefales at man IKKE bruger en stilling, hvor du står op eller hvor du sidder ovenpå din mand ...
Jeg har også læst at der er lavet undersøgelser som viser at kvindens orgasme har en vigtig funktion. De muskelsammentrækning der sker i både bækkenbunden og skeden, kan få sæden til at trænge dybere ind i livmoderhalsen ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej og krydser fingre for at det lykkes hurtigt for jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske