Svar: Råd til at blive gravid?

4. august 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Helene

Det er rigtig dejligt, at du nu kan se hvornår du har ægløsning via ægløsningsteste, det skulle jo gerne hjælpe jer en del. Der er dog mange faktorer der spiller ind og I må derfor krydse fingre og håbe på det bedste og så naturligvis fortsat gå hyppigt i seng sammen ... :o)

Det er jo sådan at sædcellerne godt kan holde sig parate i livmoderen, således at hvis I har haft samleje 1-2 døgn før din ægløsning, så vil du stadig godt kunne blive gravid. Det er derfor en god idé at I har samleje både op til ægløsningstidspunktet og igen når testen viser at du har ægløsning, - det kan bedre jeres chancer.

Når man som dig kun har ægløsning hver anden måned, så kan der naturligvis godt gå lidt længere tid inden det lykkes. Hvis der går mange måneder, hvis vi nærmer os et år uden held, så synes jeg I skal kontakte en læge med henblik på at få råd omkring fertilitet og evt. blive undersøgt begge to.

I skal naturligvis sørge for at spise og leve sundt. Det spiller ind på chancerne for at blive gravide. Så ud over at beregne det rigtige tidspunkt, så vil det altså også være rigtig godt at I begge spiser sundt. Spis efter de gængse kostråd, fedtfattigt, få protein, fuldkorn, fisk, grøntsager, frugt osv. Drik ikke alkohol og ryg ikke tobak eller ...

Annonce

... andet.

Vær opmærksom på indtag af kaffe og andre koffeinholdige drikke og sluk så vidt muligt altid tørsten i vand.

Dyrk motion - ikke overdrevet, for så virker det modsat, men det er faktisk sådan at kvinder har lettere ved at blive gravide, hvis de er i nogenlunde god form og ikke er overvægtige ... lad derfor fysisk aktivitet være en del af din hverdag - sundhedsstyrelsen anbefaler at vi rører os mindst ½ time dagligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Forældre spørger nogle gange, hvorvidt samlejestillinger har betydning for graviditet og man behøver naturligvis ikke stå på hovedet, sædcellerne skal nok finde vej alligevel. Har man dog svært ved at blive gravid, så kan det naturligvis være en fordel at vælge en samlejestilling, hvor sæden bliver så lang tid inde i kvinden som muligt og derfor lettere vil kunne finde vej til livmoderhalsen. Det kan derfor her anbefales at man IKKE bruger en stilling, hvor du står op eller hvor du sidder ovenpå din mand ...

Jeg har også læst at der er lavet undersøgelser som viser at kvindens orgasme har en vigtig funktion. De muskelsammentrækning der sker i både bækkenbunden og skeden, kan få sæden til at trænge dybere ind i livmoderhalsen ...

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej og krydser fingre for at det lykkes hurtigt for jer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin