Svar: Søvn, dagpleje og bilferie

22. juli 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære trætte mor

Det lyder umiddelbart som om at det går rigtig godt hos jer og den beskrivelse du sender af dine drenge lyder rigtig fin og alderssvarende:o)

Børn er forskellige, især temperamentsmæssigt og det gælder alle børn også tvillinger. Ofte kan man fornemme forskellen allerede fra de er små, de sover forskelligt, græder forskelligt, spiser forskelligt og de udvikler sig forskelligt. Nogle børn er rolige, undersøgende, drejer hver eneste stykker legetøj og studerer detaljen. Andre børn er hurtige, aktive, kigger kortvarigt på legetøj og så videre til det næste.

Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud, helt alderssvarende og fint tilbud både med måltider, lure osv. Der er ikke noget at ændre her, I er rigtig god igang.

Jeg kan godt forstå du gerne vil af med den tidlige morgenflaske. En mulighed kunne her være at tilbyde dem flasken sen aften kl. 23-24 inden du selv går i seng (hvis du kan holde dig vågen så længe) mod at de så kunne sove til næste morgen tidlig og starte dagen med grød i stedet for mælk. Det kan nemlig ikke udelukkes at de længe vil blive ved med at vågne kl. 04, fordi de venner sig til at skulle have mælk der og det kan være et svært tidspunkt at få dem til at sove videre på uden mælk ...

Flasken kl. 23-24 kan de så få sovende, det vil sige de skal her ikke vækkes. Måske kan du løfte dem op og give flaske i favn, hvis sengen er for lav og du får ondt i ryggen ellers. Det kan altså være en fordel at bibeholde flasken kl. 23 i stedet for kl. 04 men I skal naturligvis gøre det, der fungerer bedst for jer:o)

Det er problematisk at man ikke kan få institutionsplads og derfor må forlænge sin orlov. Det er dog godt for drengene, de har jo stor glæde af hinanden og har ikke behov for andre børn i samme grad, så længe de er så små som de trods alt stadig er. Det kommer til at passe fint at de starter om ½ år i dagpleje eller vuggestue:o)

Du må se hvordan det går, du kan evt. putte dem i barnevogn og trille dem en tur, når det er tid til at sove. De bliver også ældre og ændrer således også søvnrutiner, så det behøver ikke blive et problem at putte dem, selvom du er alene:o)

Med hensyn til ferie ...

Annonce

... og transport, så er det jo meget forskelligt hvordan man som familie har det bedst. Nogle familier vil aldrig give sig i kast med at køre syd på selv med små børn, andre synes det er den oplagte måde at holde ferie på. Nogle trives med at rejse rundt, se forskelligt og være mobil, andre vil helst bare være det samme trygge sted og slappe af der.

Jeg tror børnene har det bedst, hvis de oplever at forældrene har det godt og er glade, har overskud osv. Så hvis I hører til dem der handler spontant og gerne vil kører rundt og se forskellige ting, bo forskellige steder - så vil børnene spejle sig i jeres glæde over det og vil derfor nyde dette. Men hvis I stresser over det, bliver irritable osv. så vil det naturligvis påvirke børnene så de græder mere, bliver mere urolige osv.

Der kan i forhold til børn naturligvis være noget godt i at rejse til et bestemmelsessted og så blive der, hvor der så er ro på og man slapper af. Modsat kan der også være noget positivt i at man ikke skal nå et bestemt sted, hvor man skal overnatte, men derimod er fleksible og vælger et sted at bo, når man kan mærke at det er tiden og børnene ikke kan holde til mere ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er brug for mange stop undervejs. Drengene kan sagtens sidde i et par timer, de kan sove i bilen osv. hvor man får lagt nogle kilometer bag sig, men de har også brug for lange pauser, hvor de kan kravle omkring, bruge sig selv fysisk, spise godt, få ren ble osv. inden man så atter kan køre. De har brug for underholdning undervejs, det bliver hurtigt mange timer i en autostol og de har en alder nu, hvor du ikke bare kan sætte en dvd på eller udstyre dem med en gameboy. I skal derfor have tid til turen og være fleksible - det kører meget på drengenes behov:o)

Der er således fordele ved alt og ulemper ved alt og I må forsøge at finde den ferieform, som passer bedst til jer alle fire. Det er dejligt at rejse med børn og man oplever mange ting, men det er meget anderledes at rejse med børn end hvis man bare er sig selv, er et par og der skal tages mange hensyn og det kører i et lidt langsommere tempo, når man rejser med børn.

Hvad I end finder ud af, så rigtig god tur, rigtig god sommer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder