Brev:
Søvn, dagpleje og bilferie
22. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Søvn, dagpleje og bilferie
Hej Helen
Ja, så er jeg her igen. Denne gang vedr. søvn, privat dagpleje og bilferie.
Anders og Daniel er nu knap 10 mdr. og næsten ikke til at holde styr på. Daniel kravler og er hurtig som lynet, vejer nu knap 8,5 kg. Anders kryber og er næsten lige så hurtig, vejer knap 10 kg.
De er meget tæt knyttet til hinanden, sidder altid klods op af hinanden selv om de har oceaner af plads, og virker som om de er ved at løsrive sig godt fra os. De har intet problem med at kravle fra stuen og ind på deres eget værelse i den anden ende af lejligheden, og sidde og hygge sig der uden os i ½ times tid. Kravler Daniel ind i et andet rum følger Anders med, og omvendt. Jeg hører ofte folk snakker om, at der med tvillinger altid er en dominerende og en stille. Anders og Daniel kan være lige stride og lige rolige - er det for tidligt at sige at de er så forskellige, altså temperaments-mæssigt?
Nå, men dagene går egentlig ret godt, de sover og spiser fornuftigt - og er ekstremt nysgerrige. Vi har haft lidt problemer med at få Daniel til at spise, men jeg tror det har været en del af hans udvikling mht. skemaden. Han ville ikke ha' den ske. Det går bedre nu. Jeg har fjernet deres eftermiddagsflaske, så de får en flaske ca. kl. 20 når de bliver puttet, og igen ved 4 tiden om morgenen. De virker som om det har giver mere plads til mad.
I øjeblikket ser det sådan ud:
Ca. 4.00: 200 ml mme
7.30: Havregrød, vand af kop
9.00 Frugtmos eller frisk frugt, halv bolle med smør, vand af kop
9.30 formiddagslur - sover ca. 1-1½ time
12.00: Rugbrødshapser, evt. lidt rester fra aftensmaden eller et glas mad til deling, vand af kop
15.00: Frugt og brød, vand af kop
18.00: Aftensmad - efterhånden mest vores, det foretrækker de heldigvis, men ofte glasmad da det her i ferietiden er svært at nå at have maden færdig til kl 18 med de 2 krudtugler.
(19.30)-20.00: Godnat-flaske 200 ml mme
Ser det fornuftigt ud?
Det største problem er i øjeblikket deres søvn. De falder nogle aftener i søvn i armene på os, mens de får flasken. Andre aftener skal de vugges lidt. De passer os fint, da de jo ikke er så afhængige af os om dagen.
Men flere gange i løbet af aftenen begynder mindst en af den at græde meget ulykkeligt, og får ofte forstyrret sin brors søvn. Det virker ikke som om de egentlig er vågne, da det oftest foregår med lukkede øjne.
Jeg har set at du anbefaler at give flasken mens de ligger i deres senge. Dette er ikke en mulighed, da bunden i tremmesengene er sat helt ned (Daniel er begyndt at rejse sig ved sofaen - så ingen chancer) og tremmerne sidder så tæt at man kun kan få hånd + håndled ind, og så tæt ligger de altså ikke på tremmerne. Fra ca. kl. 23 sover de oftest ok frem til kl. 4 - vågner de derimellem står den på en tår vand.
Men jeg må indrømme at jeg drømmer om den dag de kan skubbe morgenflasken et par timer. Jeg føler efterhånden at jeg er godt brugt, og har dagligt hovedpine simpelthen fordi jeg kan mærke jeg er dødtræt. Har du et forslag til noget der kan gøres som jeg har overset?
Før vi droppede eftermiddagsflasken (for en lille uge siden) fik de deres flasker kl 14, 23 og 04. Og hvis de ikke havde spist ret meget til aftensmad fik de ½ glas godnatgrød kl. 19.30-20. Deres "aften-show" havde vi også på det tidspunkt.
Jeg havde glædet mig lidt til at starte på arbejde igen, ikke fordi jeg ikke nyder mine dage med drengene, men fordi jeg kan mærke jeg har brug for at komme mere ud. Men nu har jeg måtte tage yderligere 6 mdr. orlov da jeg ikke kan få institutionsplads. Jeg er ikke jublende lykkelig, men sådan må det jo være. Ved at blive privat dagplejemor skal jeg jo også i legestue og til rytmik osv.
Det der bekymrer mig mest ved det er, at nu har jeg vænnet mig til at vi er to om at putte drengene når de skal sove til middag, da deres far er på barsel, jeg har ferie. Hvordan får jeg ro til at putte dem individuelt når de hele tiden følger efter hinanden (og mig)? Prøver jeg at putte dem sammen i vågen tilstand går der legestue i den, da de jo aldrig er lige trætte på samme tid.
Her i de sidste uger af vores ferie har vi tænkt os at køre lidt sydpå, måske Italien eller Frankrig eller deromkring. Kan drengene klare en lidt spontan tur, hvor vi ikke rigtig har nogle faste planer om hvor vi skal hen, men bare finder et hotel et sted i 1-2 dage og så kører videre? Eller er det bedre med et fast hotel i f.eks en uge?
Og hvordan klarer de bedst turen derned? Vi er ikke meget for at kører om natten, da en af os så er nødsaget til at tage os af begge drenge mens den anden sover ud, et nyt fremmed sted.
Og har du andre ferieråd?
Hold da op for en smøre... Håber du kan finde rundt i det
Hilsen en træt tvillingemor med behov for opladning.