Svar: Maveproblemer - 5 mdr.

22. juli 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Der er mange spørgsmål i kø i øjeblikket, så jeg håber din dreng har fået gang i maven siden du sendte dit spørgsmål ...:o) Det lyder rigtig godt alt det du gør og det lyder helt fornuftigt at supplere ham med ekstra vand af en flaske, så du er sikker på at han får hvad han har behov for. Manglende væske er nemlig ofte en årsag til at børns maver går i stå, så bliv du ved med det:o)

Variation af grød og mos er også en rigtig god idé og i takt med at han bliver ældre kan han få mere og mere forskelligt. De grovere grødtyper som havregrød og øllebrød plejer at have god effekt og det samme gør de lidt grovere grøntsager, forskellige typer af kål samt rodfrugter. Så jo mere familiemad I kan komme igang med jo bedre og så snart han bliver 6 måneder er der rigtig mange muligheder. Her kan du også begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og du kan give ham frisk frugt, f.eks. en appelsinbåd som han kan sidde og sutte lidt på.

Det er normalt at børn har afføring ca hver 2 dag, når de begynder med skemad, nogle børn har naturligvis afføring dagligt og andre kun hver 3 dag - det ...

Annonce

... vigtigste er at maven fungere, at afføringen er blød og at barnet ikke er generet af at komme af med det.

Som udgangspunkt skal man ikke rectalstimulere sit barn, men må gå ud fra at afføringen kommer ud, når den er parat og har arbejdet sig igennem systemet. En gang imellem kan det dog være nødvendigt. Prøv om du kan hjælpe ham med at presse ved at skubbe hans fødder og ben op mod maven, giv ham lidt mavemassage for at sætte gang i maven og du kan også cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille rundt osv. Det at bevæge sig og bruge sig selv har også stor betydning for mavefunktionen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis han fortsat har hård mave og det ikke er nok at ændre på kosten, tilbyde ekstra væske osv. så må du give ham laktulose. Her må han få 1 ml pr kg han vejer og dosis kan deles i 2, så han får morgen og aften. Det vil sige at hvis han f.eks. vejer 7 kg, så kan han få 3½ ml laktulose morgen og 3½ ml aften.

Det er vigtigt at holde maven igang og at maven fungerer. Det betyder noget for hans indtag af mælk og mad og for hans trivsel generelt.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin