Brev:
Maveproblemer - 5 mdr.
22. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Maveproblemer - 5 mdr.
Hej Helen!
Jeg har en søn på 5 mdr, som får et grødmåltid to gange om dagen - til frokost og aftensmad. Jeg giver ham hovedsagligt rismelsgrød og majsgrød, men forsøger nu også med hirsegrød. Til måltiderne får han vand af en kop, men det er ikke meget der glider rigtigt ned - enten ryger det ud igen eller også kløjs han næsten i det. Det skal han nu nok lære hen ad vejen - jeg bliver ved med at øve med ham.
Nå, nu til sagens kerne: Jeg var vandt til at han havde afføring flere gange om dagen da jeg kun ammede, men da han begyndte at spise grød var det kun en eller to gange dagligt og nu er det slet ikke sikkert at han gør det hver dag. Lige nu er der faktisk gået to dage siden sidst, så jeg er lidt bekymret for at han har fået hård mave.
Jeg ammer ham stadig ca. 5 gange i døgnet, så han får da væske, men det er som om han ikke drikker lige så meget af gangen mere. Jeg er derfor begyndt at give ham ekstra vand ved siden af ammemåltiderne og grødmåltiderne. For at være sikker på at han får noget indenbords giver jeg ham det af en sutteflaske - der ryger ca. 75-100 ml ekstra væske ned om dagen. Indtil videre har det ikke nogen synlig effekt og jeg har gjort det nu i 3 dage.
Jeg giver ham også sveskemos blandet sammen med det ene måltid grød, men det virker åbenbart heller ikke. Han får dagligt hvad der svarer til ca. en spiseskefuld.
Jeg har et par gange forsøgt at stimulere afføringstrangen med et termometer, da jeg har hørt at det kan man og det har virket fint, men jeg synes ikke det er en holdbar metode i længere tid. Svigermor har også oplyst mig om at han så helt kan miste evnen til selv at gøre det. Og det vil jeg da ikke have...
Hvor lang tid må der gå mellem afføringerne når han spiser som han gør?
Jeg vil lige tilføje at hans mave er helt blød, men han virker altså nogengange forpint og skriger og trækker benene op under sig. Jeg synes jeg passer meget på med hvad jeg spiser og efterhånden er han vel ved at være for gammel til at have koliklignende symptomer.
Håber du kan hjælpe mig og min dreng.
Hilsner fra Mette