Svar: Rengøring af flasker - 5 mdr.
21. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er meget vigtigt at være omhyggelig med hygiejnen omkring rengøring af både flasker og sutter. Varm mælk samler bakterier og mælkerester sidder ofte godt fast i både skruegangen og på kanterne af flasken samt i låget.
Derfor anbefales det normalt at man vasker flaskerne med flaskerenser/opvaskebørste, opvaskemiddel og varmt vand og at sutterne gnides med groft salt, så de slimede mælkerester fjernes.
Herefter skylles flasker og sutter grundigt og kan så enten koges under låg i 2-3 minutter i almindeligt vand, kommes i opvaskemaskinen eller i sterilisator.
De rene flasker opbevares tildækket i skab, æske eller lignende.
Om det er overkill ... tja mange forældre gør ikke så meget ud af det ved jeg, men det er sådan anbefalingen lyder og det er der jo nok en grund til :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske