Svar: Grød, tandfrembrud og søvn

19. juli 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Da Zacharias er en stor dreng rent fysisk og også spiser rigtig godt ud fra din dagsplan, så lyder det rigtig fornuftigt at du nu er begyndt med lidt grød. Jeg vil foreslå dig at lave skemad til ham to gang dagligt, så han får grød til frokost som nu og starter op med grøntsagsmos om aftenen.

Hans brummelyde i forhold til at have skemad i munden tolker jeg lidt som tilfredse lyde og det at han nu er ved at have en alder, hvor han bliver mere og mere bevidst om hvad munden kan bruges til - spise med og kommunikere med og det er rigtig fint. Han har sandsynligvis lidt ondt for tænder, rigtigt tandfrembrud taler man dog først om, når du kan se at den hvide spids af tanden bryder igennem tandkødet.

Gummedråber købes hos Matas eller i helsekostforretninger, det er ikke et lægemiddel og sælges derfor ikke på apoteket. Tidligere kunne man på apoteket købe 'Dolodent', som kunne bedøve de små børns gummer, men dette er taget af markedet. Et gammelt husmoderråd er at give barnet et stykke agurk. Skær en skive på 1½ cm, fjern kernerne i midten, så der bliver et hul og sæt skiven på hans tommelfinger, så kan han lettere holde fast i den, når han skal gumle på den med sine gummer. Der skulle efter sigende være nogle naturligt bedøvende stoffer i agurk, som er rare for børn med tandfrembrud.

Til børn der får tænder efter 6 måneders alderen kan man også bruge brødskorper, det kan være grove skorper, tvebakker eller lignende som man køber. Det kan også være ristede rugbrødsbjælker, hvor man skærer et mørkt rugbrød uden kerner ud i nogle humpler og rister dem i ovnen. Brødskorper er først efter 6 måneders alderen på grund af gluten.

Når du giver ham grød, så lav grøden i en almindelig lind grødtykkelse, det skal altså ikke være alt for tynde og heller ikke tykt og meget bastant - men fin konsistens og stadig fast og lind. Variere så han får forskellig slags grød og frugtmos, det må gerne variere både i smag og udseende. Jordbærmos som topping er rødt, abrikosmos er orange, sveskemos er brunt osv.

Når du laver grøntsagsmos til ham så mix på samme måde forskellige grøntsager, så smagen og udseendet varierer. Det er en fordel at starte med f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, eller lignende milde grøntsager.

Du kan lave grød, grøntsagsmos, frugtmos selv, du kan også købe de industrielle produkter. Tilbyd vand af kop sammen med skemaden og tilbyd fortsat også flaske som du gør nu.

For at ændre lidt på hans rytme om aftenen, så kan du forsøge at putte ham lidt senere dagen igennem, så ...

Annonce

... han begynder at kunne undvære sin sidste lur som lige nu ligger mellem 16-17. Når han begynder at kunne springe denne over, vil det sandsynligvis være muligt at putte ham lidt tidligere til natten. Derudover tænker jeg at han altså hele dagen igennem skal puttes senere end nu. Det er helt fint at han vågner af sig selv kl. 7-8 om morgenen, men jeg forstår ikke hvorfor han så allerede er træt igen og puttes kl. 9 ...? Kan han ikke puttes til formiddagslur senere?

I takt med at han begynder at få mere og mere skemad, vil dette naturligt påvirke hans mave og du vil med tiden godt kunne trappe ud af movicol. Det er dog også sådan at det er en god idé at bibeholde det indtil introduktionen af skemad er ved at være forbi og han er godt igang med maden. Her må du så se, hvordan hans mave reagerer på de forskellige fødevarer og regulere behovet for movicol ind efter det. Normalt vil det være rigtig godt at trappe langsomt ud og det lyder ikke forkert med en udtrapning over 5 dage, nogle gange skal der længere tid til.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Vågner og får flaske med mme

Formiddag 9.30: Tilbydes grød med frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur kl. 10 med en flaske mme

Frokost: Vil normalt få skemad her, men det kan du begynde på lidt senere (omkr 6 måneder). Alternativet er at bytte rundt på skemaden formiddag og frokost, hvis du fornemmer at det vil virke bedre. Kan få en agurkeskive at tygge på.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Puttes til middagslur kl. 13.30-14 med en flaske

Sen eftermiddag 16.30: Flaske

Kan springe powernappen sen eftermiddag over fordi han generelt sover senere i løbet af dagen

Aften 18-19: Grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes igen en agurkeskive at tygge på, det er godt for gummerne.

Bades evt. og puttes herefter til natten med en flaske ca kl. 20

Sen aften 23-24: Flaske med mme og sover herefter til næste morgen tidlig

Som du kan se har jeg flyttet tiderne dagen igennem og du kan gøre det at du flytter stille og roligt, så du putter din dreng 15 minutter senere dag for dag end du gør nu og på den måde vender ham til det stille og roligt. Det er fortsat plads til 6 flasker i døgnet samt 2-3 måltider skemad. Da han står sent op, så lyder det muligt at satse på 2 lure dagligt i stedet for 3. Gennemsnitligt vil et barn på hans alder sove sammenlagt ca 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten. Altså ca 15 timer i døgnet. Sover barnet længere om dagen afkortes nattesøvnen og modsat.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt