Svar: Mangler input i forhold til min datter
17. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære S
Din datter lyder til at have det rigtig godt og være igang med en sund og god udvikling. Det er derfor rigtig synd, hvis din veninde eller din omgangskreds får dig til at tvivle på om alt er som det skal være og om du gør det hele godt nok. Det lyder som om at du gør dig nogle rigtigt gode overvejelser og er en god mor for Lærke!
Jeg kan godt ud af din beskrivelse se at hun er en meget aktiv pige og at der helst skal ske noget hele tiden - her ligner hun jo nok sin mor:o) Jeg kan også se at I trods ture i byen en gang imellem er ved at komme ind i en rytme, hvor hun sover 2 lure dagligt og det er rigtig fint. De fleste børn vil i din datters alder have behov for 2 lure og en powernap, men hvis ikke hun har det, så er det helt fint - det behøver ikke være sådan.
Jeg kan ikke ud af din plan se om du er begyndt med skemad, hvis ikke du er det, så tænker jeg at det ville være rigtig godt, hvis du kunne begynde så småt med lidt grød en gang dagligt til frokost. Start med 4-5 tsk og øg hende så langsomt i indtag. Når hun skal spise en lille dl. så begynder du at give hende grøntsagsmos om aftenen. Det kan hjælpe jer til lidt mere struktur og overblik over dagen og vil kunne påvirke hendes søvn i positiv retning, så I på den måde får lidt mere ro på.
Du skal være glad for at hun gerne vil sove i sin barnevogn og nyder at være ude. Det er rigtig fint at du kan putte hende og trille hende og at hun således kan falde i søvn om dagen uden brystet for at sove, hvis du altså vel at mærke rammer det rigtige tidspunkt. At hun ikke kunne sove i babybio, kan handle om mange ting - det kan sagtens være lydende, det store rum, andre børn der græder. Det kan også være din påvirkning, frustrationen over at hun ikke vil sove osv. - det er klart at jo mere rolig og afslappet du er, jo mere rolig og afslappet bliver hun også. På den måde bruger hun dig som et spejl.
Alle børn er forskellige og læser du nogle af de andre spørgsmål og svar her på siden, så vil du se at du bestemt ikke er den eneste, som ikke har et barn der bare 'døser hen' og sover alle steder og uden problemer.
Med hensyn til at blive ammet i søvn, så er det helt naturligt for hendes alder at hun om aftenen fortsat sover bedst ved dette og jeg synes det er guld værd at amme hende og bruge 5-15 minutter på dette, hvis hun så efterfølgende sover trygt og godt. Fremfor at lade hende græde sig i seng og selv putningen trækker ud og gør at hun på sigt ikke bryder sig om at skulle sove, fordi det forbindes med noget som ikke er rart. Hun er stadig bare et lille myr og med den aktivitet hun lægger for dagen, så er det helt normalt og naturligt at hun søger brystet om aftenen og falder trygt til ro med dette.
Det du kan ændre på er at du forsøger at lægge hende over i egen seng inden hun sover helt dybt. Altså flytte hende på det tidspunkt, hvor hun lige når at fornemme at hun flyttes, men samtidig er træt nok til at sove videre. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Flyt hende fra brystet og din seng ned i hendes egen seng, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende, der hvor hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. På den måde kan hun stille og roligt lære at falde i søvn uden at die sig i søvn.
Du må gerne lade hende ligge på sit legetæppe og lege for sig selv. Det er fint at hun selv ligger og tumler omkring, øver sig med sit legetøj, øver sig i at bruge sig selv fysisk osv. Når hun bliver træt af det, så skal hun nok fortælle dig det og så skal du naturligvis være der for hende. Hun vil på samme måde også fortælle dig, hvis hun får alt for mange indtryk. Hun vil græde, være urolig, have svært ved at sove osv. fordi hun ikke kan kapere alt det der sker omkring hende. F.eks. som det er sket i biografen - det har været for meget for hende og det er det hun så fortæller dig med sin gråd.
Nogle gange vil barnet reagere med det samme, græde med det samme, andre gange kommer reaktionen først senere. Det vil sige at hun efter en dag, hvor I har lavet mange ting og det umiddelbart virker til at være gået fint, - om aftenen bliver hun så meget ked af det og kan næsten ikke finde ro. Det giver dig så et signal om at det har været for meget og at I fremover skal sætte tempoet om dagen lidt ned.
At far får hende til at grine er måden de leger på, måden han ser ud på osv. I er som forældre forskellige og det gør ikke dig til en dårligere mor eller ham til en bedre far at han kan få hende til at grine mere - det er ikke en konkurrence. Det er super godt at han kan og dejligt at han gør det og at de to har det sådan sammen, du kan så noget andet og er på andre tidspunkter bedre end far - og heldigvis. Det er jo netop fordelen ved at have mor og far - forskelligheden er en styrke!
Mit forslag til en dagsrytme for jer ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre. Har evt. behov for endnu en amning når hun vågner om morgenen, da det er en dejlig måde at vågne på.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse. Evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Og her powernapper nogle børn så 20-30 minutter, springer hun over er det helt fint
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Ammes evt. x 1.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske