Brev:
Mangler input i forhold til min datter
17. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Mangler input i forhold til min datter
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg har behov for noget hjælp/input i forhold til min datter. Hun er netop blevet 5 mdr. gammel og generelt en glad og fremmelig baby. Hun har lige fra hun blev født været en meget vågen og nysgerrig baby. Lige fra fødslen har hun skullet have hjælp til at falde i søvn, hun kunne simpelthen holde sig vågen fra morgen til aften.
Lærke blev født ved kejsersnit, hun er 13 dage overbåren. Jeg synes vi fik en lidt hård start med hende, fordi hun simpelthen var så sulten og jeg ikke havde mælk nok til hende i starten. Det betød at hun havde svært ved at falde til ro og sove, skreg meget og måtte have noget erstatning den første tid indtil jeg havde fået mælk nok til hende.
Jeg sørgede naturligvis for at lægge hende til så meget hun ville, for at sikre mig at hun stimulerede mig nok til at producere den mælk hun havde behov for. Det resulterede i at jeg fik nogle alvorlige revner i brystvorterne og måtte bruge en suttebrik. Det gik fint med at bruge suttebrikken, men jeg ville gerne af med den igen, da jeg vidste at den ville nedsætte mælkeproduktionen. I denne periode blev vi frarådet at give hende sut, flaske, osv., da hun kunne blive forvirret over de mange sutteteknikker, så det undlod vi.
Vi har efterfølgende forsøgt og forsøgt at få hende til at tage en sut, men uden held, så hun vil hverken have sut eller flaske. Det er i og for sig fint nok, men ind imellem kunne en sut være god at bruge, når hun har behov for at falde lidt til ro.
Den første tid med hende var præget af at hun nåede at blive overtræt og ulykkelig, før vi blev bevidste om at hjælpe hende til at falde i søvn med nogle gode ritualer. Vi har efterhånden fået nogle gode putteritualer i løbet af dagen, og det er rigtig dejligt. Hun bliver puttet i sin barnevogn og trillet til hun falder i søvn (der går sjældent mere end et par minutter, hvis man rammer det helt rigtige tidspunkt og hun ikke bliver overtræt). Det er dejligt at have fået ro på den front. Typisk sover hun i snit fire timer fordelt på to lure i løbet af dagen. Det synes jeg er fint.
Dog er det sådan at hun KUN kan falde i søvn udenfor i sin barnevogn, jeg har aldrig held med at putte hende indenfor i barnevognen. Eksempelvis var jeg i babybio og måtte gå efter en time, da hun var helt ulykkelig og ikke ville sove efter jeg havde forsøgt at putte hende i forhallen. Det er dybt frustrerende at se alle de andre babyer bare ’døse hen’ og overgive sig til søvnen, det er ALDRIG sket for Lærke. Ikke en eneste gang er hun faldet i søvn af sig selv, hverken på arm, i sengen, legetæppet, etc.
Har du et råd til, hvordan man kan ændre dette? Eller er det helt normalt at nogle babyer reagerer sådan blot ved at blive puttet indenfor i barnevognen i stedet for udenfor? Når jeg putter hende om aftenen ammer jeg hende liggende til hun falder til ro – oftest til hun falder i søvn, hvorefter jeg putter hende over i tremmesengen. Dette putte-ritual tager mellem 5-20 min. Jeg vil meget gerne kunne putte hende i sengen før hun falder i søvn, hvordan får jeg startet på dette?
Lærke er som sagt glad, nysgerrig og fremmelig, og det er helt fantastisk. Hun triller fra ryg til mave og er begyndt at snurre om sin egen akse og så småt begyndt at komme fremad ved at mave sig frem og sparke med benene. Samtidig er hun en pige med noget af et temperament (det har hun arvet fra sin far), og hun ved godt hvad hun vil – en tydelig baby, som min sundhedsplejerske siger:) . Nogle gange kunne jeg dog godt ønske mig, at hendes temperament ikke var så udtalt ;). Hun kommer nemt til at kede sig og der skal gerne ske noget hele tiden. Hun er ikke så god til at ligge og lege selv, men vil gerne have at jeg er hos hende hele tiden.
Det er jeg klar over er noget, der hører alderen til, og til trods for at det er hårdt må man sige til sig selv at det er en periode. Men hvor meget kan hun ligge og lege for sig selv (mens jeg naturligvis er omkring hende) i løbet af en dag? Og hvordan kan jeg stimulere en nysgerrig baby, så hun ikke bliver for overstimuleret og hyperaktiv?
Jeg er en person, som er social og elsker at foretage mig noget – og det sammen med Lærke! Vi har således ofte besøg – ikke hver dag, men flere gange i løbet af ugen, tager et smut ud og handler, ind til byen eller hvad vi kan finde på. Lærke elsker at sidde i bæreselen og følge med, hun hviner og griner når vi er ude. Mit spørgsmål er – kan det blive for meget for hende eller vil hun synes at det er dejligt så længe hendes mor er glad og nyder det?
Der er så mange mennesker (heriblandt min bedste veninde, som er mor til to), der har en holdning til, hvor meget man bør være hjemme med sin baby. Ind imellem kommer jeg i tvivl om, hvorvidt jeg stimulerer Lærke rigtigt – derfor mit spørgsmål.
Hun er en aktiv pige, som ikke gider sidde stille og have ’en til en’ snakke. Vi synger sange, hygger på legetæppet, triller på en stor bold, kigger i spejle, leger rullepølse på madrassen, osv., men jeg bliver usikker og det er efterhånden blevet en ond cirkel. Jeg kan ikke altid få hende til at grine af fryd, ligesom hendes far kan. Jeg har hende naturligvis flest timer i løbet af døgnet, men er det normalt at faren til tider har nemmere ved at få hende til at grine/smile?
Hvorvidt kan man vurdere hendes trivsel ved at observere hendes udvikling, nysgerrighed?
Lærke er i mellemtiden blevet vaccineret, hvilket hun blev syg af med høj feber i to dage. Oveni i dette har hun to tænder på vej i undermunden. Efter dette er hun kommet helt ud af sin søvnrytme og sover ikke godt i løbet af dagen, i går eksempelvis kun en time i løbet af hele dagen, og i forgårs en time og tre gange tyve min. Hvad gør jeg for at komme ind i rutinen igen? Hun er pludselig meget ked af sin barnevogn.
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
De bedste hilsner
S