Svar: Er det normalt med så tynd afføring?

16. juli 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Susie

Det er helt normalt at børn der bliver ammet kan have meget tynde afføringer. Det er også normalt at afføringerne kan ændre farve og udseende alt efter, hvad du som mor har spist. Visse fødevarer vil således kunne påvirke din datters afføring og give den et specielt udseende og nogle gange også lidt speciel lugt.

I princippet kan du spise helt normalt og der er ikke noget, du som sådan skal undgå at indtage af mad. Det er dog sådan, at børn nogle gange reagerer på visse fødevarer og har du mistanke om at du spiser noget, som din datter kan reagere på, så kan det være en god idé at forsøge at holde en pause med netop dette i 14 dage og så indtage det igen for at se om det gør en forskel. Det er meget forskelligt, hvad mødre oplever at børnene kan reagere på. Det kan være f.eks. jordbær, bananer og også spinat. Også drikkevarer som vin (hvilket ikke anbefales generelt), et stort indtag af kaffe eller te, kan give problemer og mavekneb.

Men ellers er det faktisk sådan at afføringen som sagt sagtens kan være vandtynd uden at det betyder noget, ligesom der hos ammebørn også kan gå lang tid imellem at barnet har afføring. Det handler om at barnet optager næsten alle ...

Annonce

... næringsstoffer fra modermælken, så der er ikke ret meget der skal udskilles. I modermælkserstatning er der derimod mange affaldsstoffer og derfor skal barnet her helst have afføring en gang i døgnet og børn som får meget mme, får ofte også problemer med hård mave.

Hvorvidt zoneterapi har effekt er meget forskelligt. Nogle forældre oplever at det virker, andre at der ingen effekt er. Hvorvidt du skal give laktulose eller ej, afhænger helt af, hvordan din datters mave generelt fungerer. Det kunne godt være at hun slet ikke har behov for laktulose og at afføringen derfor bliver mere vandig og diarréagtig ... I forhold til hendes alder, ville afføring 1 gang om ugen godt kunne være okay og måske ville den så blive mere fast. Prøv at tale med lægen om, hvorvidt det nødvendigt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Modsat, hvis laktulosen gør at hun ikke har ondt i maven, lettere kommer af med afføringen og generelt virker mere tilpas, så må hun også gerne få det. Så kan den tynde afføring altså være helt normal og fin.

Jeg har aldrig hørt at zoneterapi og afføring skulle modarbejde hinanden. Begge dele skulle jo gerne hjælpe maven igang :o)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne