Svar: Udvikling, mad, søvn og langtidsamning

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Christina

Det lyder som om at jeres lille dreng stortrives på alle måde i øjeblikket og som om at der sker rigtig meget med ham rent udviklingsmæssigt. Det er som du skriver fantastisk så hurtigt et år kan gå og så meget der sker med børn på 'bare' et år. Det er helt ubegribeligt men også dejligt og der venter jer meget mere forude - det næste år sker der rigtig meget med jeres lille dreng:o)

Hans grædetur om natten lyder ikke umiddelbart som smerter, selvom det naturligvis ikke kan udelukkes, men mere som natlig uro - drømme osv. som han vågner af. Det bedste I kan gøre er derfor at berolige ham, vugge ham lidt, hjælpe ham med at blive puttet igen, evt. få en tår vand og så forsøge at få ham til ro. Prøv at gennemtænke om han de dage, hvor det er ekstra slemt, har oplevet mere end han plejer, måske har I være ude, haft gæster eller andet - en masse som skal bearbejdes i drømme og som gør at han derfor vågner lidt ekstra.

Med hensyn til amning, så må du amme lige så længe både du, din dreng og din mand for den sags skyld, synes det er dejligt. Der er ikke noget aldersmæssigt stop på dette. Hvor længe man skal amme afhænger altså af, hvordan I har det med det og så afhænger det også af, hvordan amningen spiller ind på barnets øvrige indtag af mad. Amning er godt og kan være forebyggende mod nogle forskellige sygdomme, men det betyder ikke at barnet kan leve udelukkende af amning. Nogle børn ammes så meget og så længe at de simpelthen ikke har lyst og interesse for anden og mere rigtigt mad og det kan give problemer.

Du skriver at du fortsat ammer om eftermiddagen og at du generelt ikke giver din dreng særlig meget mælk. En stor del af sit mælkeindtag får han således fra dig og det er helt fint. Som jeg tidligere har skrevet til dig, så vil det dog være meget relevant at du taler med lægen om at tilbyde din dreng calciumtilskud, hvis han ikke får ½ liter komælk dagligt. Det er svært at få dækket sit calcium behov, hvis man ikke får mælk. Mælk er hovedkilden til dette.

Amning vil også kunne påvirke kvindens menstruationscyklus og ...

Annonce

... gøre at man ikke får ægløsning. Derfor kan langtidsamning være problematisk, hvis man gerne vil have børn født med kort interval.

WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, det har blandt andet betydning i forhold til brystkræft - risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer. Samtidig skal man dog også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.

Det skal her også nævnes at i Danmark er vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur…

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Tidspunktet for ammestop må derfor afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender.

Det vil være fint at bruge letmælk i madlavningen når din dreng bliver 12 måneder. Derudover må du som sagt drøfte med lægen, hvordan du dækker hans calciumbehov, om et tilskud vil være nødvendigt. Du kan også tale med lægen om behov for en multivitamintablet.

De anbefales normalt at stoppe med d-dråber og jern ved 12 måneders alderen, herefter kan man gå over til en vitaminpille, hvis man synes det er nødvendigt. Det er ikke noget man 'skal' - det er noget man kan gøre :o) Man skal her være opmærksom på at børn ikke kan tygge tabletter før de er ret gamle. derfor skal vitaminpiller knækkes i kvarte eller knuses og gives sammen med lidt frugtmos, yoghurt eller lignende så barnet ikke får den galt i halsen.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder