Svar: Udvikling, mad, søvn og langtidsamning
14. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Christina
Det lyder som om at jeres lille dreng stortrives på alle måde i øjeblikket og som om at der sker rigtig meget med ham rent udviklingsmæssigt. Det er som du skriver fantastisk så hurtigt et år kan gå og så meget der sker med børn på 'bare' et år. Det er helt ubegribeligt men også dejligt og der venter jer meget mere forude - det næste år sker der rigtig meget med jeres lille dreng:o)
Hans grædetur om natten lyder ikke umiddelbart som smerter, selvom det naturligvis ikke kan udelukkes, men mere som natlig uro - drømme osv. som han vågner af. Det bedste I kan gøre er derfor at berolige ham, vugge ham lidt, hjælpe ham med at blive puttet igen, evt. få en tår vand og så forsøge at få ham til ro. Prøv at gennemtænke om han de dage, hvor det er ekstra slemt, har oplevet mere end han plejer, måske har I være ude, haft gæster eller andet - en masse som skal bearbejdes i drømme og som gør at han derfor vågner lidt ekstra.
Med hensyn til amning, så må du amme lige så længe både du, din dreng og din mand for den sags skyld, synes det er dejligt. Der er ikke noget aldersmæssigt stop på dette. Hvor længe man skal amme afhænger altså af, hvordan I har det med det og så afhænger det også af, hvordan amningen spiller ind på barnets øvrige indtag af mad. Amning er godt og kan være forebyggende mod nogle forskellige sygdomme, men det betyder ikke at barnet kan leve udelukkende af amning. Nogle børn ammes så meget og så længe at de simpelthen ikke har lyst og interesse for anden og mere rigtigt mad og det kan give problemer.
Du skriver at du fortsat ammer om eftermiddagen og at du generelt ikke giver din dreng særlig meget mælk. En stor del af sit mælkeindtag får han således fra dig og det er helt fint. Som jeg tidligere har skrevet til dig, så vil det dog være meget relevant at du taler med lægen om at tilbyde din dreng calciumtilskud, hvis han ikke får ½ liter komælk dagligt. Det er svært at få dækket sit calcium behov, hvis man ikke får mælk. Mælk er hovedkilden til dette.
Amning vil også kunne påvirke kvindens menstruationscyklus og gøre at man ikke får ægløsning. Derfor kan langtidsamning være problematisk, hvis man gerne vil have børn født med kort interval.
WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, det har blandt andet betydning i forhold til brystkræft - risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer. Samtidig skal man dog også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.
Det skal her også nævnes at i Danmark er vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur…
Tidspunktet for ammestop må derfor afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender.
Det vil være fint at bruge letmælk i madlavningen når din dreng bliver 12 måneder. Derudover må du som sagt drøfte med lægen, hvordan du dækker hans calciumbehov, om et tilskud vil være nødvendigt. Du kan også tale med lægen om behov for en multivitamintablet.
De anbefales normalt at stoppe med d-dråber og jern ved 12 måneders alderen, herefter kan man gå over til en vitaminpille, hvis man synes det er nødvendigt. Det er ikke noget man 'skal' - det er noget man kan gøre :o) Man skal her være opmærksom på at børn ikke kan tygge tabletter før de er ret gamle. derfor skal vitaminpiller knækkes i kvarte eller knuses og gives sammen med lidt frugtmos, yoghurt eller lignende så barnet ikke får den galt i halsen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske