Udvikling, mad, søvn og langtidsamning

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Udvikling, mad, søvn og langtidsamning

Hej Helen.

Ja så nærmer vores søn sin første fødselsdag (4 august) hvor er det gået stærkt. Syntes ikke det kan være rigtigt, at det er et år siden jeg fik en lille byldt i armene.

Han udvikler sig fint og spiser ALT hvad der bliver serveret for ham (dejligt) Han er begyndt nu selv og vil spise. Han får nøjagtig det samme som os (skået i stykker på en tallerken) selv salatblade spiser han. Han er begyndt at bruge sin gaffel, som han enten stikker ned i eller skubber ind under sit mad. (vi skal lige hjælpe ham), Han er faktisk begyndt at tage nogle dage i træk hvor han sover fra kl. 20,00 til 06,00, det er dejligt, men så pludselig efter nogle dage kan han vågne ved kl. 02 - 03 og græde helt uhæmmet (ingenting hjælper), Vi vugger og ligger ham ned, og bliver inde ved ham til han er faldet til ro, og lister ud. Nogle gange sover han andre gange er det forfra igen. Det tager ca. 1 time, så falder han i søvn igen, men han rykker jo så rundt på hele dagen.

Normalt står han op ved kl. 06 og det passer fint, da vi om små 4 uger skal starte på arb og han i vuggestue. Der kører vi ved 7,20 tiden. Men når han tager de her nætter så sover han gerne til kl. 07,15 - 07,30, da han jo er træt, men det går jo ikke når vi skal til og afsted. Jeg er ellers tilhænger af at børn vågner af sig selv, men det kommer til at knibe. Har du et råd til, hvordan vi kan undgå de her græde ture om natten (Han bruger ikke sut), han er lige for 2 mdr. siden blevet tjekket med ører der var ingenting (om aften når han skal puttes ligger han sig selv til at sove, så det burde ikke være ørene. Det ser godt nok ud som om hans hjørne tænder er på vej igennem, men så skulle det jo stå på hver nat og ikke en gang i ugen.

Jeg ammer stadig en gang om eftermiddagen, og har i princippet ikke noget imod at fortsætte, da faderen har allergi, og vi gerne vil gøre alt for at vores søn ikke får det, (ved godt at det kan forkomme alligevel)

Hvor længe kan / skal man amme og ...

Annonce

... hvad vil være bedst i vores situation?
Vil det være bedst at vænne ham fra inden vuggestue (jeg tror ikke han selv siger fra) Tænker mere på, at jo ældre han bliver så bliver det måske sværere. (vi havde ikke noget problem, da vi tog amningen væk inden han skulle sove)

Der er meget oppe i medierne lige nu omkring mælk
- At nogle børn ikke kan tåle det
- At man igennem sin kost kan få calcium, og at børn ikke behøver at få den ½ L mælk om dagen

Vi giver ikke vores søn hverken mælk af kop, tykmælk, ost eller lign. (nok ligeså meget fordi vi ikke vil fremprovokere hans allergi, når han nu ligger i høj risiko gruppen pga. sin far (hvis vi en meget sjællend gang får sovs er det lavet af sødmælk for hans skyld (skal det være sød mælk eller er det ok med letmælk)

Vi får tilgengæld næsten hver aften en marinade (jeg selv laver af kold presset olie og masser af krydderier) eller en sovs af flåede tomater, chillie og krydderier.

Han får tilgengæld aldrig købt mad på glas. Altid hjemmelavet mad og vi får altid grønsager hver dag og enten fisk, kylling, kalvekød, kalkunkød eller lam el. lign (aldrig svinekød meget sjældent oksekød)

Han får meget frugt (4 forskellige stk hver dag - f.eks. kivi, æble, banan og mango til mellemmåltider (han elsker det)
Til morgenmad får han enten havregrød, øllebrød, hirsegrød (lavet på vand og en smørklat i eller frugt smottis jeg selv laver af blendet frugt.

Er det forkert eller er det ernæringsmæssigt forkert. Vi vil jo gerne styrke hans knogler. Jeg vil jo mene han er godt dækket ind uden direkte at få mælk af kop, yogurt og ost.
Han stortrives er altid glad og i godt humør (er selvfølgelig som andre børn i den alder igang med at afprøve grænser og hans selvstændighed) som giver lidt brok nogle gange.

Lige et sidste spørgsmål: Hvad med D vitaminer og jern skal det stoppes nu hvor han bliver 1 år?
Hvornår giver man børn vitamin piller? og er det alle børn eller kun bestemte?

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder