Brev:
Udvikling, mad, søvn og langtidsamning
14. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Udvikling, mad, søvn og langtidsamning
Hej Helen.
Ja så nærmer vores søn sin første fødselsdag (4 august) hvor er det gået stærkt. Syntes ikke det kan være rigtigt, at det er et år siden jeg fik en lille byldt i armene.
Han udvikler sig fint og spiser ALT hvad der bliver serveret for ham (dejligt) Han er begyndt nu selv og vil spise. Han får nøjagtig det samme som os (skået i stykker på en tallerken) selv salatblade spiser han. Han er begyndt at bruge sin gaffel, som han enten stikker ned i eller skubber ind under sit mad. (vi skal lige hjælpe ham), Han er faktisk begyndt at tage nogle dage i træk hvor han sover fra kl. 20,00 til 06,00, det er dejligt, men så pludselig efter nogle dage kan han vågne ved kl. 02 - 03 og græde helt uhæmmet (ingenting hjælper), Vi vugger og ligger ham ned, og bliver inde ved ham til han er faldet til ro, og lister ud. Nogle gange sover han andre gange er det forfra igen. Det tager ca. 1 time, så falder han i søvn igen, men han rykker jo så rundt på hele dagen.
Normalt står han op ved kl. 06 og det passer fint, da vi om små 4 uger skal starte på arb og han i vuggestue. Der kører vi ved 7,20 tiden. Men når han tager de her nætter så sover han gerne til kl. 07,15 - 07,30, da han jo er træt, men det går jo ikke når vi skal til og afsted. Jeg er ellers tilhænger af at børn vågner af sig selv, men det kommer til at knibe. Har du et råd til, hvordan vi kan undgå de her græde ture om natten (Han bruger ikke sut), han er lige for 2 mdr. siden blevet tjekket med ører der var ingenting (om aften når han skal puttes ligger han sig selv til at sove, så det burde ikke være ørene. Det ser godt nok ud som om hans hjørne tænder er på vej igennem, men så skulle det jo stå på hver nat og ikke en gang i ugen.
Jeg ammer stadig en gang om eftermiddagen, og har i princippet ikke noget imod at fortsætte, da faderen har allergi, og vi gerne vil gøre alt for at vores søn ikke får det, (ved godt at det kan forkomme alligevel)
Hvor længe kan / skal man amme og hvad vil være bedst i vores situation?
Vil det være bedst at vænne ham fra inden vuggestue (jeg tror ikke han selv siger fra) Tænker mere på, at jo ældre han bliver så bliver det måske sværere. (vi havde ikke noget problem, da vi tog amningen væk inden han skulle sove)
Der er meget oppe i medierne lige nu omkring mælk
- At nogle børn ikke kan tåle det
- At man igennem sin kost kan få calcium, og at børn ikke behøver at få den ½ L mælk om dagen
Vi giver ikke vores søn hverken mælk af kop, tykmælk, ost eller lign. (nok ligeså meget fordi vi ikke vil fremprovokere hans allergi, når han nu ligger i høj risiko gruppen pga. sin far (hvis vi en meget sjællend gang får sovs er det lavet af sødmælk for hans skyld (skal det være sød mælk eller er det ok med letmælk)
Vi får tilgengæld næsten hver aften en marinade (jeg selv laver af kold presset olie og masser af krydderier) eller en sovs af flåede tomater, chillie og krydderier.
Han får tilgengæld aldrig købt mad på glas. Altid hjemmelavet mad og vi får altid grønsager hver dag og enten fisk, kylling, kalvekød, kalkunkød eller lam el. lign (aldrig svinekød meget sjældent oksekød)
Han får meget frugt (4 forskellige stk hver dag - f.eks. kivi, æble, banan og mango til mellemmåltider (han elsker det)
Til morgenmad får han enten havregrød, øllebrød, hirsegrød (lavet på vand og en smørklat i eller frugt smottis jeg selv laver af blendet frugt.
Er det forkert eller er det ernæringsmæssigt forkert. Vi vil jo gerne styrke hans knogler. Jeg vil jo mene han er godt dækket ind uden direkte at få mælk af kop, yogurt og ost.
Han stortrives er altid glad og i godt humør (er selvfølgelig som andre børn i den alder igang med at afprøve grænser og hans selvstændighed) som giver lidt brok nogle gange.
Lige et sidste spørgsmål: Hvad med D vitaminer og jern skal det stoppes nu hvor han bliver 1 år?
Hvornår giver man børn vitamin piller? og er det alle børn eller kun bestemte?
Venlig hilsen
Christina