Svar: Kost, søvn og vuggestue
20. juni 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Lotte
I Danmark anbefaler vi at børn omkring 12 måneders alderen stopper med flaske og i stedet går over til at få letmælk af kop og en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen. Derudover skal barnet spise den mad, som familien spiser, børn på et år skal således ikke have speciel mad, men familiemad.
De fleste børn vil i alderen 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Netop ved start i pasningsordning vil barnet naturligt blive mere træt, det er svært at forholde sig til alle de nye ting og rutiner og derfor vil det ikke umiddelbart være lidt nu, at du skal ændre på søvnen. Din dreng har fortsat behov for sine to lure.
En dansk plan for et barn på 12 måneder kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med letmælk og en smørklat, letmælk af kop, med mindre der er tale om et meget slankt barn så gives der sødmælk.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt som han sidder med selv og spiser. Vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, makrel, sildepostej, tun, rogn, leverpostej, smøreost eller lignende. og ved siden af rester fra aftensmaden og grøntsager i stykker, det kan være frikadelle, pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, et par kartoffelbåde eller lignende. Vand af kop.
Sover middagslur
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk, neutral yoghurt eller lignende med rugbrødsdrys, lidt frugtmos, müsli eller lignende, for at søde det selv. ½ bolle med smør, ost i stænger, og igen lidt frisk frugt i hånden, vand af kop.
Evt. Før aftensmad 17-17.30: En tallerken med lidt forskelligt grønt, - ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado eller lignende Fint at få lidt imens aftensmaden forberedes.
Aften 18-18.30: Aftensmad som familien spiser, han kan få og må få alt. Pasta og kødsovs, boller i karry, pizza eller hvad I nu for. Det skal naturligvis skæres ud, så han kan spise det og det kan fortsat være en idé at mose f.eks. kartofler med sovs, med ved siden af skal han så spise kød i stykker. En kop letmælk eller vand af kop
Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten ca kl 20 og kan her få en kop mælk og en godnathistorie.
Det er meget normalt at børn i Oscars alder begynder at spise mindre og blive meget mere selektive omkring indtag af mad. Derfor er det rigtig vigtigt at du nu begynder at tilbyde ham mere og mere af det du selv spiser. Hvis du giver ham mos på glas, er du naturligvis sikker på at han får noget og du kan så supplere med din egen mad ved siden af - f.eks. blande de to ting, hvis han kan lide det. Men i DK vægter vi meget højt at børn allerede fra 10 måneders alderen spiser som den øvrige familie - jeg ved godt at man andre steder i Europa har helt andre regler og bruger babymos på glas i meget lang tid.
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan en dag kan se ud både med tilbud om mad og med behov for søvn.
Med hensyn til at sove ude, så må du følge de rutiner der er i vuggestuen. Det er vigtigt at du forsøger at gøre på samme måde hjemme, så dagligdagen ligner hinanden, ellers er det svært for ham at forholde sig til. Hvis Oscar sover rigtig godt i sin barnevogn, så kan du naturligvis også spørge om han undtagelsesvist kan sove i den, hvis du medbringer den dagligt ...
Ellers er det ofte sådan at børn ret hurtigt indstiller sig på at rutinerne i vuggestuen er anderledes. De hele er bare noget ny og der gør man sådan. Tit oplever man derfor at der ingen problemer er med at få barnet til at sove i institutionen - der er hjemme det er svært:o)
Med hensyn til sko, så synes jeg at han skal have nogle rigtige sko, nu hvor han går rundt ved tingene og også opholder sig meget ude. Du skal vælge sko med en fast men fuldstændig blød sål - du skal kunne klemme skoen sammen mellem dine fingre. Derudover skal skoen have en fast hælkappe så den sidder fast om foden, der skal være god plads til tæerne og fodens bredde og så må skoen ikke veje ret meget. Det skal være let for ham at løfte benene med skoen på.
Håber at du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer herfra Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske