Brev:
Kost, søvn og vuggestue
20. juni 2008
Alder:
12 mdr.
Kost, søvn og vuggestue
Kaere Helen.
Det er et stykke tid siden, at jeg har haft brug for at skrive til dig, saa nu har der samlet sig en del blandede spörgsmaal sammen.
Först kosten, har lige vaeret til 1 aars undersögelse hos laegen, kunne godt taenke mig at vise dig hans kostplan som den ser ud her i Frankrig.
Han skal have 500 ml maelk i dögnet, godt nok en komaelk, men der er tilsat ekstra jern osv, specielt beregnet til börn mellem 1-3 aar.
Morgen: céréale = kornprodukter og frugtmos.
Frokost: raa gröntsager, pasta eller ris, gröntsager, köd eller fisk (6 teskéer) eller 1/2 aeg + 1 frugt.
Kl. 16: maelk/yougurt + frugtmos
Aftensmad: Ligesom til frokost men uden köd.
Er det nogenlunde det samme man anbefaler i DK?
Oscar spiser saaledes:
Kl. 6: 240 ml maelk.
Kl. 8: 1 dl gröd med frugtmos
Kl. 9.30-10: sover formiddagslur mellem 1t-1t og 30 min.
Kl. 12: gröntsager (groftmoset) med Kôd eller fisk eller aeg, med evt rugbrödhapsere eller kogte gröntsager.
Kl. 14-16: sover ca. 1t eller 1t og 30 min.
Kl. 16: 1 yougurt med frugtmos + 1 baby kiks
Kl. 18-18.30: aftensmad (ligesom til frokost)
Kl. 20: 240 ml maelk inden laegges til natten.
Lige for tiden vil Oscar ikke spise hjemmelavet mad, har nemmere ved at give ham faerdiglavede glas....Ofte leger han mest med maden jeg giver ved siden af hans gröntsagsmos, smager nogle gange lidt paa den, men det bliver ikke til ret meget, han leger med den eller smider den endda paa gulvet. Han har meget svaert ved at sidde stille i sin stol og spise, der gaar ikke lang för han vil op og lege igen...
Hvad kan jeg göre for at faa ham til at spise mere som os? Hvad skal jeg göre naar han ikke vil have den mad jeg laver, skal jeg tilbyde andet eller lade ham uden mad..?
Sövn:
Hvornaar begynder de at sove kun 1 gang om dagen, og hvordan finder vi ud af hvornaar det bliver?
Oscar starter i vuggestue paa mandag, jeg arbejder i skiftende arbejdstider, enten morgen eller eftermiddagsvagt. Dvs Oscar vil vaere i vuggestue enten fra kl. 8-15 eller fra kl. 13.30-19.30. Mit spörgsmaal er egentlig ikke saa klart, jeg taenker bare paa hvordan de vil faa ham til at sove i vuggestuen. Oscar er vant til at sove ude i sin barnevogn, og dette vil ikke vaere muligt i vuggestuen, det er ikke fransk kultur at sove ude i barnevognen...? Har du nogen erfaringer med det?
En sidste ting, hvornaar skal vi give ham rigtige sko? Han gaar ikke endnu, men gaar meget med sin gaavogn indenfor og med sin "cykel" udenfor. Er hele tiden aktiv, enten kravler han meget hurtigt eller gaar med noget eller fra ting til ting.
Haaber du kan finde rede i min lange mail.
Mange tak paa forhaand.
Med venlig hilsen
Lotte