Svar: For tyk, røde knopper, ked når sove, stimulation mm.

17. juni 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Katrine

Ud fra det du fortæller så er min umiddelbare tanke at Madelines vægt vil ændre sig stille og roligt i takt med at hun begynder at bruge sig selv mere fysisk og også begynder at indtage mere familiemad og mindre mælk.

Det er naturligvis relevant at du medtænker risikoen for overvægt, det bør man altid gøre, og derfor skal du naturligvis sørge for at I spiser sundt og varieret og ikke give Madeline unødig fedt og søde sager. Hun er dog stadig så lille at en vis mængde fedt er nødvendigt for at sikre hendes energibehov og først fra 12 måneders alderen skal du gå over til letmælk og lignende til hende. Det er således fint at bruge sødmælk i madlavningen og også at bruge smør og olie.

Hun får forholdsvis meget mme stadigvæk og jeg tænker om du måske kan forsøge at tilbyde hende lidt mindre - evt. 150 ml 4 flasker dagligt eller 3 flasker med 200ml i hver, altså et gennemsnitligt mælkeindtag på godt 600ml.

Derudover vil det være rigtig godt at tilbyde hende lidt mere familiemad og så småt begynde med lidt mad i stykker.

Mit forslag ser således ud:

Morgen: Havregrød med vand at drikke til.

Formiddag: ½ banan eller anden frugt, gerne både lidt frugtmos og frisk frugt i hånden at sidde med. Det kan være appelsinbåde, kiwi, melon, hindbær eller lignende blød frugt. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur med en flaske mme

Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk (ligesom om aftenen) og du må gerne begynde at give hende rester. Det kan være indmaden af en frikadelle i små stykker, eller det kan være en kartoffelbåd i hånden, det kan også være lidt ris med sovs. Du må også gerne give hende ristede rugbrødsbjælker i hånden, som hun kan sidde og gnave og øve sig på - i løbet af de næste uger skal hun jo igang med små rugbrødshapsere. Vand af kop

Puttes til middagslur med en flaske mme

Eftermiddag: Frisk frugt i hånden og du må også gerne her give hende en lille portion grød (spelt, fuldkorn, øllebrød) med frugtmos. Også gerne en skorpe eller lignende som nu.

Flaske med mme og powernapper. Stille og roligt vil denne flaske måske ryge væk og hun vil også springe powernappen over.

Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Det vil være fint med lidt ris, kød, sovs, grøntsager som både er moset og gives i hånden. F.eks. kogte blomkål og broccolihoveder, som hun kan sidde og gnaske lidt i. Vand af kop.

Puttes med en flaske vælling til natten.

Med hensyn til Madelines røde knopper, så er det jo rigtig svært for mig at sige, hvad dette er, når jeg ikke kan se hende. At de kommer og går og især har været der under vores varme periode får det jo til at lyde som varmeknopper. At det er udslæt på grund af allergi kan dog ikke udelukkes og er du i tvivl eller har du selv problemer med eksem og allergiudslæt, så synes jeg det er relevant at drøfte det med lægen.

Med hensyn til separationsfasen, ...

Annonce

... så vil denne mærkes tydeligst i 7-10 måneders alderen - nogen først i periode, andre sidst i denne periode. Det er ofte sammenhængende med at barnet rent motorisk begynder at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. Fra at have siddet på skødet, sidder barnet ved fødderne, herefter et par meter væk og tilsidst begynder barnet at kravle af sted på egen hånd - vender sig om tjekker at man er der, kravler tilbage og skal lige have et knus, vide at den sikre base fortsat er der og tør så atter bevæge sig ud på egen hånd.

Det mærkes især om aftenen og natten, hvor barnet naturligt vil virke meget tryghedssøgende og have behov for stor fysisk kontakt og nærhed. Barnet drømmer meget, sover motorisk meget uroligt (øver sig også på at kravle i søvne) og nætterne vil naturligt blive afbrudt flere gange.

Barnet vil være en rigtig charmetrold siddende på mors beskyttende arm, og vil her være tryg ved at have kontakt til fremmede - men alene er barnet bestemt ikke kæphøj og det er svært for andre end forældrene at komme i nærheden.

Det kan således sagtens være en begyndende separationsfase der gør sig gældende for jer og hvis din datter ikke har været forkølet så burde det umiddelbart ikke være ørerne. Mellemørebetændelse opstår ofte i forbindelse med forkølelse eller anden sygdom, hvor barnet tydeligt har det skidt ... En lille smule irriterede ører kan dog ikke udelukkes, men umiddelbart er separationsfase eller udviklingsfase et godt bud.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til stimulation, så tager Madeline bestemt ikke skade af at have 15 minutter for sig selv en gang imellem. Faktisk har hun godt af det, og det er rigtig fint at give hende roen og muligheden for at koncentrere sig lidt om noget legetøj alene. Du behøver således ikke underholde hende dagen lang:o)

Det er fint at du også ordner praktiske ting derhjemme og så en gang imellem pludrer lidt med Madeline på afstand. Det du fortæller lyder rigtig fint og du er da ikke en dårlig mor - hvor kommer sådanne tanker pludselig fra. Du er da bare så god!

Med hensyn til at trille, så tænker jeg at det er rigtig godt at du triller med hende og øver dette som du fortæller at du gør. Du fortæller at hun kan sidde selv og jeg tænker at det måske ville være en god idé med en babygynge. Ikke en hoppegynge men en gynge hvor hun sidder med en sele og med rygstøtte og så kan gynge frem og tilbage. Det er vigtigt at hun bliver vugget, gynget, svinget rundt, danset med osv. fordi det stimulerer hendes balancecenter.

Vibeke Winter der er børnefysioterapeut i Gentofte har lavet en meget fin pjece omkring børns motorik og forslag med billeder til øvelser man kan lave. Den hedder "Leg der styrker motorikken 0-1½ år". Du kan kontakte hende og spørge om du kan købe et eksemplar. Se kontakt oplysninger på boernogmotorik.dk

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig god sommer, knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.