For tyk, røde knopper, ked når sove, stimulation mm.

17. juni 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

For tyk, røde knopper, ked når sove, stimulation mm.

Kære Helen

Som den bekymrede mor jeg nu engang imellem har ry for at være, er jeg her nu igen med 5 lange spørgsmål til dig. For at gøre det lidt nemmere skriver jeg lige hvordan Madelines dag nu forløber:

Morgen: Havregrød med vand at drikke til.

200 ml mme inden hun puttes til lur - tager 180 ml.

Formiddag: Spiser 180 ml. mme af 200 ml.

Frokost: Spiser en portion grød af korn: spelt, fuldkorn, majs, øllebrød og drikker vand til

Eftermiddag: Frugt i hånden og gerne en skorpe eller tvebak til. Spiser også frugtmos for at få noget i maven. Drikker 180 ml ud af 200 ml mme før hun tager powernap.

Aften: Spiser en stor portion (næsten en hel dyb tallerken - ca. 2 dl.) grøntsagsmos og drikker vand til. Mosen er lavet på sødmælk og smør/olie.

Sengetid: lægges med en flaske vælling 240 ml og drikker alt fra 180 - 240 ml.

Madeline sover 11.5 time om natten. Hun er 7 måneder, vejer 10 kg og er 70 cm lang.

Nu kommer mine lange spørgsmål så.

1) Er madeline for tyk? Jeg er selv overvægtig og det betyder meget for mig at hun ikke selv havner sådan som barn! Jeg kan se på hende kurver inde på livets bog, at hun efterhånden ligger helt udenfor skalaen. Skal jeg være bekymret, og hvad kan jeg evt. gøre?

2) Madeline har haft en del store røde knopper som har en lysere centrum. Jeg troede først at det var skoldkopper, da både hendes kusine og fætter har været voldsomt ramt og de tit er sammen. Men de her knopper forsvinder om aftenen. Kan det bare være store varmeknopper, eller skal jeg få hende tjekket for noget allergi? De var især udbredt under den sidste varme periode vi havde og der kom de i store plamager. Nogle har sagt det er nældefeber, men det har jeg selv haft meget og det ligner slet ikke det!

3) Madeline har de sidste mange nætter været meget ked af det når hun skulle lægges og nærmest været ulykkelig. Hun vågner ...

Annonce

... flere gange om natten og græder i søvne/drømme! Jeg tror lidt hun er i seperationsfasen, men er ikke sikker. Hun bliver ked af det når andre familiemedlemmer tager hende op til sig. Jeg ville gerne om du kunne fortælle lidt mere om hvad der sker når de er i denne fase, for ellers vil jeg have hendes ører tjekket for at se om hun mon har ondt??

4) Jeg synes det der med om man stimulerer sit barn rigtigt er svært. Jeg lader ofte Madeline sidde for sig selv med legetøj og hygge. Det er hun god til og kan godt lide det. Hun pludrer meget og smiler og sutter på legetøjet. Jeg sørger selvfølgelig samtidig for at snakke med hende når hun sidder for sig selv og svare hende på hendes pludren. Jeg sidder også og leger med hende hver dag på et tæppe. Men nogen gange kan jeg tage mig selv i slet ikke at have snakket med hende i 15 minutter eller længere. Er jeg en skidt mor så?? Er der nogle tommelfingre regler omkring stimulering af en 7 måneders baby, eller bare generelt!

5) Madeline har endnu ikke trillet. En enkelt gang fra mave til ryg, men det var vidst mere et tilfælde end egentlig trilleri! Hun vrider sig meget og når hun er bar kan hun næsten komme fra ryg til mave. Det virker lidt som om hun ikke rigtig er interesseret i det overhovedet. Hun kan nå sine fødder og kommer dem næsten i munden nu. Når hun ligger på maven (hvilket ikke er særlig længe ad gangen da hun absolut hader det!) trækker hun numsen op som om hun vil krybbe eller kravle lidt. Jeg laver trille øvelser med hende hvor jeg krydser hendes ben over hinanden. Så har hun meget nemt ved at komme om på den anden side. Hun kan sidde selv og siger dada og mama og så videre og har gjort det i næsten 2 måneder nu! SKAL hun trille, eller kan jeg godt ligge min bekymring på hylden.

Hvis du ikke kan nå at svare på alt her kan jeg godt forstå det :o)

På forhånd tak

Katrine, mor til madeline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre