Brev:
For tyk, røde knopper, ked når sove, stimulation mm.
17. juni 2008
Alder:
7 mdr.
For tyk, røde knopper, ked når sove, stimulation mm.
Kære Helen
Som den bekymrede mor jeg nu engang imellem har ry for at være, er jeg her nu igen med 5 lange spørgsmål til dig. For at gøre det lidt nemmere skriver jeg lige hvordan Madelines dag nu forløber:
Morgen: Havregrød med vand at drikke til.
200 ml mme inden hun puttes til lur - tager 180 ml.
Formiddag: Spiser 180 ml. mme af 200 ml.
Frokost: Spiser en portion grød af korn: spelt, fuldkorn, majs, øllebrød og drikker vand til
Eftermiddag: Frugt i hånden og gerne en skorpe eller tvebak til. Spiser også frugtmos for at få noget i maven. Drikker 180 ml ud af 200 ml mme før hun tager powernap.
Aften: Spiser en stor portion (næsten en hel dyb tallerken - ca. 2 dl.) grøntsagsmos og drikker vand til. Mosen er lavet på sødmælk og smør/olie.
Sengetid: lægges med en flaske vælling 240 ml og drikker alt fra 180 - 240 ml.
Madeline sover 11.5 time om natten. Hun er 7 måneder, vejer 10 kg og er 70 cm lang.
Nu kommer mine lange spørgsmål så.
1) Er madeline for tyk? Jeg er selv overvægtig og det betyder meget for mig at hun ikke selv havner sådan som barn! Jeg kan se på hende kurver inde på livets bog, at hun efterhånden ligger helt udenfor skalaen. Skal jeg være bekymret, og hvad kan jeg evt. gøre?
2) Madeline har haft en del store røde knopper som har en lysere centrum. Jeg troede først at det var skoldkopper, da både hendes kusine og fætter har været voldsomt ramt og de tit er sammen. Men de her knopper forsvinder om aftenen. Kan det bare være store varmeknopper, eller skal jeg få hende tjekket for noget allergi? De var især udbredt under den sidste varme periode vi havde og der kom de i store plamager. Nogle har sagt det er nældefeber, men det har jeg selv haft meget og det ligner slet ikke det!
3) Madeline har de sidste mange nætter været meget ked af det når hun skulle lægges og nærmest været ulykkelig. Hun vågner flere gange om natten og græder i søvne/drømme! Jeg tror lidt hun er i seperationsfasen, men er ikke sikker. Hun bliver ked af det når andre familiemedlemmer tager hende op til sig. Jeg ville gerne om du kunne fortælle lidt mere om hvad der sker når de er i denne fase, for ellers vil jeg have hendes ører tjekket for at se om hun mon har ondt??
4) Jeg synes det der med om man stimulerer sit barn rigtigt er svært. Jeg lader ofte Madeline sidde for sig selv med legetøj og hygge. Det er hun god til og kan godt lide det. Hun pludrer meget og smiler og sutter på legetøjet. Jeg sørger selvfølgelig samtidig for at snakke med hende når hun sidder for sig selv og svare hende på hendes pludren. Jeg sidder også og leger med hende hver dag på et tæppe. Men nogen gange kan jeg tage mig selv i slet ikke at have snakket med hende i 15 minutter eller længere. Er jeg en skidt mor så?? Er der nogle tommelfingre regler omkring stimulering af en 7 måneders baby, eller bare generelt!
5) Madeline har endnu ikke trillet. En enkelt gang fra mave til ryg, men det var vidst mere et tilfælde end egentlig trilleri! Hun vrider sig meget og når hun er bar kan hun næsten komme fra ryg til mave. Det virker lidt som om hun ikke rigtig er interesseret i det overhovedet. Hun kan nå sine fødder og kommer dem næsten i munden nu. Når hun ligger på maven (hvilket ikke er særlig længe ad gangen da hun absolut hader det!) trækker hun numsen op som om hun vil krybbe eller kravle lidt. Jeg laver trille øvelser med hende hvor jeg krydser hendes ben over hinanden. Så har hun meget nemt ved at komme om på den anden side. Hun kan sidde selv og siger dada og mama og så videre og har gjort det i næsten 2 måneder nu! SKAL hun trille, eller kan jeg godt ligge min bekymring på hylden.
Hvis du ikke kan nå at svare på alt her kan jeg godt forstå det :o)
På forhånd tak
Katrine, mor til madeline