Svar: Flytning og eget værelse
16. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Det lyder dejligt at I har købt hus og at Merle har mulighed for at få sit eget værelse og min umiddelbare tanke er at I skal forsøge at skabe alle nye forandringer med det samme. Hun er vant til at sove i sin egen seng, hun kender sengen, tøjdyrene, dynen og hvad hun nu har omkring sig og det skal naturligvis fortsat være sådan, når I flytter. De nære omgivelser vil således være de samme, men rummet, lydende, skyggerne på værelset vil naturligvis være nogle andre.
Jeg synes derfor det må komme an på en prøve og for mig at se kan I ligeså godt lære hende at sove på eget værelse der, fordi der naturligt er et skift, som at lade hende blive inde i soveværelset. Hun bliver jo mere og mere bevidst og vil derfor også have sværere ved forandringer ...
Så på eget værelse fra start af og lad hende sove i sengen som hun plejer, med de ting omkring sig som hun plejer at have:o)
De fleste børn vil være 10 måneder inden de kan nøjes med 2 flasker dagligt og således kunne sove igennem om natten. De to flasker ligger ofte aften og tidlig morgen eller aften og sen aften. Mit forslag, hvis I gerne vil springe flasken tidlig morgen over, er at tilbyde Merle en flaske sen aften inden I går i seng. Det vil sige en flaske at sove på mellem 19-20 og så en flaske igen mellem 23-24. Herefter vil hun forhåbentlig kunne sove til næste morgen tidlig kl. 06 og det vil således kunne give jer lidt længere søvn ud på morgenstunden ... Flasken omkring midnat vil hun sandsynligvis kunne spise mere eller mindre i søvne.
Som det er lige nu, hvor Merle sover fra hun puttes til næste morgen tidlig kl. 04 - det er at sove igennem og det er super flot for hendes alder. I kan ikke forvente mere :o)
Med hensyn til sundhedsplejerske i den nye kommune og Boel-prøve så afhænger det helt af hvor I flytter hen. I nogle kommuner laver man slet ikke Boelprøver mere og tilbuddet om hjemmebesøg er desværre skåret meget ned mange steder. Det betyder at nogle sundhedsplejersker ikke tilbyder hjemmebesøg efter 8 måneders alderen ...
Du er derfor nødt til at ringe til sundhedsplejen i den pågældende kommune og høre om de har mulighed for at aflægge dig et besøg og hvad deres tilbud er til tilflyttere.
Egen læge laver ikke Boel-prøve. Det er noget sundhedsplejersker har gjort og som sagt er der flere kommuner som helt har afskaffet denne.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer med flytning osv. :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske