Svar: Urolig søvn, smerter og stopper med at trække vejret
12. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lene
Stort tillykke med den lille pige, det lyder som om at det var en lidt hård fødsel, men godt at hun kom ud:o)
Du fortæller at fødslen trak ud og at din datter til sidst blev taget med en hård cup. Det sker nogle gange at børn i forbindelse med en sådan fødsel kan have lidt hovedpine efterfølgende og nogle gange oplever man også at børnene kan være lidt forkortede eller forstrakte i f.eks. en halssene. Da jeg ikke kan se din datter, kan jeg naturligvis ikke vurdere, hvorvidt dette kunne være tilfældet hos jer.
Du beskriver dog at du selv mener at hendes ubehag kan komme fra lænden fordi en hånd under lænden tydeligvis afhjælper og giver ro. Min umiddelbare tanke er derfor at du måske skulle prøve at lægge hende med en sammefoldet stofble under lænden, når hun skal sove. Det burde jo ikke kunne skade.
Hendes uro kan også sagtens skyldes mavekneb, det er meget almindeligt at børn på 6 uger som din datter har lidt maveproblemer, svært ved helt at kapere den mælk de får - deres behov for mælk vil i denne periode ofte være sat lidt op og de søger brystet hyppigere, spiser kortvarigt og tit fordi det øger mælkemængden. De skal således lidt indstille sig på den nye mængde mælk og vil i kraft af deres alder naturligt virke mere urolige.
Når hun græder, så er det rigtig fint at du tager hende op til dig og det er godt at du kan mærke at det med det samme virker. Når man græder meget, så trækker man naturligt vejret meget stødvist og det kan godt virker som at hun stopper med at trække vejret i et par sekunder. Det er dog normalt ikke farligt, men skyldes som sagt at hun græder meget ulykkeligt. Jeg kan godt forstå at du bliver forskrækket og det er også en hver mors mareridt at barnet pludselig vil holde op med at trække vejret. Men det du fortæller lyder umiddelbart normalt.
Det er rigtig fint det du gør med at lægge hende på puslebordet, få hende til at slappe af. Du kan også give hende et lunt bad, det varme vand kan også gøre hende afslappet i kroppen, du kan blæse lidt varm luft på hende (på numsen) med en føntørrer men pas på det ikke bliver for meget. Du kan massere hendes lænd lidt osv. som du allerede gør - det lyder fint og omsorgsfuldt det hele.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende - og er du i tvivl og meget urolig, så spørg din læge igen. Det er meget vigtigt at du fornemmer at din datter har det godt, så hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt - lidt en hønemor må man gerne være:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske