Svar: Hård mave - 2 mdr.
11. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Linda
Det er meget normalt at der i 2 måneders alderen begynder at gå længere tid imellem børns afføring, når de ammes 100%. Der sker i denne alder nogle enzymændringer i tarmen og modermælken absorberes næsten fuldt. Det betyder at der næsten igen affaldstoffer er og dermed næsten igen afføring. Det er derfor at børn i denne alder nogle gange kan have 7-10 dage imellem deres afføringer og det er ikke det samme som hård mave.
Du skal lægge mærke til hvordan din dreng har det. Hvis han virker til at presse meget og virker til at have smerter i maven, så vil det være relevant at tilbyde ham lidt laktulose for at sætte lidt gang i maven. Men hvis han virker glad og tilfreds, så er det helt okay og så er det som sagt helt normalt at der kan gå mange dage imellem afføringer.
Dette gælder altså børn som ammes. Børn der får fuld mme, bør have afføring en gang i døgnet ...
Børn med hård mave har ondt, de har tydelige mavesmerter, de græder meget, de presser og presser uden at der kommer noget særligt ud. Afføringen er fast i konsistensen når den kommer og det vil ofte også være sådan at børn med forstoppelse ikke indtager den mængde mælk de har behov for. De begynder altså at drikke mindre mælk.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske