Svar: Skummetmælk i grød og solcreme
9. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Heidi
Det er rigtigt at man desværre ikke længere kan købe industrielle grødprodukter uden komælk og det er rigtig ærgeligt for en familie som din. Der findes dog et produkt og det er Sinlac Specialgrød.
Sinlac Specialgrød er fri for komælksprotein og laktose. Det kan anvendes til børn fra 4 måneder med komælksallergi samt til børn med laktoseintolerance og du køber det på apoteket. Det er nemt at tilberede - kom kogt varmt vand i en skål og tilsæt pulveret eller bland pulver i koldt vand og opvarm i mikrobølge ovn. Det er den grød du skal tage med dig på ferie.
Derudover kan du købe glas med grøntsagsmos og frugtmos, som er fri for mælk. Med den alder din dreng har, må han jo også gerne få mos af forskellig slags :o)
Med hensyn til solcreme, så skal du bruge solcreme til ham, hvis I er ude og det er jo svært at undgå, når man er på ferie. I skal naturligvis så vidt muligt opholde jer i skyggen med ham, men solcreme, solhatte og løst bomuldstøj er nødvendigt selv i skyggen.
Du skal være opmærksom på at der er genskin fra havet, fra pool og fra sand og derfor vil små børn have behov for solcreme på især kinder, næse og håndrygge - også selvom de ligger under en parasol. Det er i øvrigt en god idé at holde sig væk fra middagssolen mellem 12-15.
Førhen i tiden sagde man at små børn under et år ikke skulle bruge solcreme - men det er ikke rigtigt. Det er langt bedre at smøre barnet ind i solcreme end at barnet får en solskoldning. Der findes ingen undersøgelser af risici ved at bruge solcreme dagligt. Derimod ved vi, at for meget sol på ubeskyttet hud øger risikoen for hudkræft betydeligt.
Når man vælger solcreme, anbefales det at man altid vælger en vandfast solcreme, da den holder bedre og at man mindst vælger faktor 15 og derover. Til helt små børn som er lyse og sarte i huden vil en solcreme med højt faktortal være bedst eller f.eks. en sun-blokker.
Derudover anbefales det at vælge en solcreme som ikke indeholder parabener eller parfume. Stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidenecamphor) er et UV-filter, der indgår i nogle solcremer. Det mistænkes for at være hormonforstyrrende, og det frarådes til gravide og børn under 12 år. I Danmark kan man ikke mere købe solcreme med 4-MBC, men det sælges stadig i udlandet.
Det er også vigtigt at man bruger nok solcreme. Ofte bruger vi for lidt og det forringer solcremens virkning. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.
En tommelfingerregel er: En god håndfuld solcreme til én krop. Eller for de voksne: 1 teskefuld pr. arm og ben, 1 teskefuld til kroppens forside og 1 til bagsiden - samt 1 til ansigt, nakke og ører.
Solcreme indeholder kemiske og fysiske filtre. De kemiske filtre omdanner solens ultraviolette stråler til energi ved en kemisk proces, mens de fysiske filtre virker ved, at solens ultraviolette stråler reflekteres væk fra huden. I følge sundhedsstyrelsen er der med den viden vi har i dag ikke baggrund for at anbefale fysisk filter frem for andre filtre til børn.
For at nedsætte risikoen for at få hudkræft, bør solcremer både beskytte mod UVA- og UVB stråling.
Jeg plejer at anbefale at man køber Derma eller Neutral solcreme, Matas plejer også at have en serie, som er svanemærket til børn. Netop Matas har lige vundet testen af solcreme, som forbrugerrådet TÆNK har lavet.
Fortsat held og lykke og rigtig god rejse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske