Svar: Farsyg, renlighed, to sproget

8. juni 2008

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Majbrit

Tillykke med jeres nye lillebror - dejligt at høre at det går godt:o)

Med hensyn til at jeres ældste dreng er meget glad for sin far, så tænker jeg at det er rigtig dejligt at han er så glad og så fint tilknyttet sin far, som han er. Som dreng har han stor brug for netop far, fordi han spejler sig i fars rolle. Selvom det er hårdt, så tror jeg det er vigtigt at du prøver at se det gode og det positive i at far nogle gange foretrækkes, fordi det jo egentlig er et sundhedstegn hos jeres dreng.

Børn vil naturligt i deres udvikling i perioder være mere til enten mor eller far. Det er ikke nemt at være forældre og det er aldrig rart at være den der bliver 'afvist', men som forældre er det vigtigt at man prøver at rumme barnets følelser. Jeg tænker i den forbindelse at netop nu, hvor du har været gravid og har født en lille ny, så vil det være endnu mere naturligt at storebror henvender sig til far. Du har af gode grunde ikke kunne være så meget for ham som tidligere, du har ikke kunne bære ham og tumle med ham - det er far, der har gjort disse ting og nu hvor lillebror er kommet, så er det også dig der sidder meget med ham, ammer ham, skifter ham osv. så i hele den sfære er der jo naturligt ikke så meget plads til storebror og derfor foretrækker han sin far.

Som mor er lege sjældent præget af overmod, men derimod reagerer vi ofte med ængstelse,- "pas nu på", "ikke for voldsomt", "hids ham nu ikke sådan op" osv. Det er normalt at drenge, når de bliver klar over deres køn, begynder at idealisere deres far og dermed også begynder at adskille sig fra deres mor. Det er et led i deres udvikling at finde ud af at "jeg er en dreng – mor er en kvinde". For din søn er far altså specielt interessant, men dermed er du IKKE ligegyldig, du har bare en anden rolle.

Sålænge jeres dreng ikke er ældre en han er, er det svært at forklare og lave aftaler. Ved større børn kan man bedre sige "Jeg ved godt at du gerne vil have at det er mig (far) der putter dig, men mor vil også gerne, og så putter jeg dig imorgen". Sådanne aftaler kan I nok ikke lave nu. I kan forsøge, men ...

Annonce

... han er et eller andet sted for lille til at forstå det ... Når han er puttet, kalder, vil have en tår vand eller lignende, så prøv du at gå derind - det kan nogle gange ligeså godt være dig som far.

Prøv også at lave nogle ting med ham, som kun du og han laver sammen - I har brug for tid sammen alene I to, især nu hvor en lillebror også kræver din opmærksomhed. Derfor er det udmærket at prioritere tiden jer to sammen en gang imellem.

Med hensyn til renlighed, så er det meget tidligt at han gør opmærksom på at han har lavet i bleen. Det er rigtig godt og det bedste du kan gøre er at rose ham og så give ham en ny ren ble på. Umiddelbart vil jeg sige at han er for lille til at træne renlighed og da I står for at skulle til udlandet og han samtidig også er blevet storebror, så synes jeg ikke I skal forsøge med yderligere forandring - det vil være fint at lade ham beholde sin ble - gerne et år endnu:o) Det passer sikkert fint at træne renlighed til næste sommer ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til sproglig udvikling og det at skulle forholde sig til to sprog, så er det sådan at børn der vokser op som tosprogede ofte vil være lidt langsommere i den sproglige udvikling. Ikke fordi de taler langsommere, men fordi de ofte mangler visse ord på det ene sprog, som de så tilgengæld kan på det andet. Tosprogede børn har altså ofte samme ordforråd som børn der ikke taler to sprog - men sprogene er blandede og det kan gøre at det er svært for barnet at tale hele så præcist, som alderssvarende med kun et sprog.

At din dreng nu kan en masse danske ord er rigtig godt og jeg går ud fra at hans far også har talt sit modersmål med sin søn. Derfor kan jeres dreng også ord på et andet sprog. Med den alder han har, så skelner han ganske givet ikke mellem om det er det ene eller det andet han siger og det er helt fint - lad ham endlig blande sprogene. Så når I er i din mands hjemland og din dreng siger noget på dansk, så må du hjælpe med at oversætte og gøre det han siger forståeligt og han vil sandsynligvis tage nye ord til sig, som du så må forsøge at forstå ...

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god rejse:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre