Svar: Mad, søvn og amning - 9 mdr.

3. juni 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Christina

Jeg er klart fortaler for at du bibeholder din plan for dagen med små og hyppige måltider, som du har nu. Det er helt normalt at din dreng ikke spiser store mængder ved bordet og netop derfor er det så vigtigt at han spiser tit - det er vigtigt at hans blodsukker holdes stabilt og at hans energibehov sikres. Han udvikler sig jo meget i øjeblikket og bruger også sig selv motorisk mere og mere, så små måltider er rigtig vigtigt.

Det er helt fint at du forsøger at supplere ham med lidt ekstra på en ske, når du oplever at han selv mister fokus eller interesse for at spise selv. Det er fint at du lader ham forsøge at spise selv, vil han er det godt og vil han slet ikke, så fred være med det, så må du hjælpe ham, så han får noget indenbords. Igen er lidt bedre end ingenting.

Hvorvidt du kan stoppe amning helt tja ... umiddelbart vil det jo kræve at du får ham til at drikke mme - hvis ikke af flaske så af kop og det bliver nok svært at komme op på de 400ml mme dagligt på den måde. Alternativet er naturligvis komælk og jeg tænker at du så er nødt til at tale med lægen om, hvorvidt det vil være acceptabelt at gå over til dette, når din dreng ikke er ældre end han trods alt er ...

Derudover tænker jeg at I forhold til høfeber, så kunne det måske godt lade sig gøre at du blev medicineret og samtidig ammede. Jeg går ud fra at det især er om dagen at du har brug for antihistamin, det er de timer hvor ...

Annonce

... du især opholder dig udendørs. Derfor tænker jeg at hvis du stoppede amning om morgenen og tog din antihistamin der, så den virkede i løbet af dagen, så var der vel ikke noget i vejen for at du så bibeholdt amning aften og sen aften - på den måde kan det altså lade sig gøre at du både får behandlet din høfeber (hvilket betyder vældig meget for dit velbefindende og overskud) og samtidig får givet din dreng den mælk, han jo også har brug for. Om dagen hvor du har brug for din medicin skal han jo ikke længere ammes ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med en amning aften og sen aften kan du med god samvittighed også sige at han så ikke ammes om natten mere. Han skal her lære at sove uden at blive vugget og uden at få bryst. Måske kan far tage over om natten - han kan alt andet end at amme og det kunne være en god begyndelse. Måske vil det hjælpe at sove sammen - nogle gange hjælper det at far og søn sover sammen, giver fysisk kontakt og nærhed og således kan jeres dreng lære at sove uden brystet hele natten igennem og putte, komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget. Når han så har lært dette så skal han atter sove i egen seng og rutinerne skal overføres dertil ...

Det lyder som om at tidspunktet er rigtigt og at det er trygheden og roen jeres dreng har behov for mere end det er mælk om natten. I er allerede et skridt i den rigtige retning - jeg håber du hermed har fået lidt idé til hvordan I kommer videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin