Mad, søvn og amning - 9 mdr.

3. juni 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Mad, søvn og amning - 9 mdr.

Hej Helen

Så har jeg igen lige et par spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe mig med. Det drejer sig om min søns mad, søvn samt amning. Min søn er 9 måneder, og jeg ammer ham 3 gange i døgnet (og han eeelsker at amme).

Dagen ser typisk således ud:

06.00 vi står op, dejligt friske ;0)

07.30 Grød med frugtmos, vand af kop (spiser meget lidt hvis noget overhovedet)

08.30/09.00 Lur på altanen, sover ca 1 1/2 - 2 timer

Hvis han vågner ved 10 tiden bliver han tilbudt frugt &/el. grød som han spiser lidt af

Frokost i form af grøntsager og kød/fisk &/el. rugbrødshapsere med leverpostej el. lign. og vand af kop (spiser igen kun lidt). Vil ofte helst spise selv men får så ikke spist så meget før han ikke vil mere, derfor prøver jeg at fodre ham til han siger stop og så lade ham spise selv hvis han vil... hvad mener du om det?

Tilbydes frugt eller grød afhængig af frokostindtaget, (spiser lidt) og puttes så til lur, sover 1-2 timer.

Tilbydes så igen frugt når han kommer op fra sidste lur (spiser lidt)

Aftensmad med udgangspunkt i vores mad (spiser, men ofte meget lidt)

Får så nattøj på og tilbydes aftengrød som han til tider spiser en del af, herefter amning og så i seng kl. 19.00/19.30. Han sove ved at jeg vugger ham i mine arme under en del protester.

Vi giver os god tid til alle måltider og kan til tider få en ekstra mundfuld ind hér og dér. Vi har som sagt også prøvet at lad ham spise selv, men så snart han får noget spiseligt i hånden så kan min ske og jeg godt pakke sammen :0(

Skal han have færre måltider, eller kan han måske bare kun spise meget lidt af gangen? Jeg tror nogengange han bare er stædig. Hans humør og energiniveau har ikke ændret sig, og jeg ...

Annonce

... tror han har vejet det samme i ca. 1 måned, har dog kun vejet ham selv et par gange, men nu har det stået på længe og jeg begynder at blive lidt bekymret!

Så har jeg lige et par spørgsmål om amning og søvn. Jeg kan læse udfra andre mails på siden kan jeg godt kan sætte hans amning ned til 2 i døgnet, samt kun tilbyde ham vand fra kl 23.00/00.00 til 05.00/06.00. Jeg vil gerne at han kan sove bedre, han sover nemlig rigtig skidt. Han vågner 2-4 gange fra han er puttet og indtil kl. 23/24, her skal jeg ae ham på ryggen eller må gå rundt med ham og synge og vugge ham til han falder i søvn. Kl. 23/24 får han en tør numse og en ammetår.

Ml. kl. 23/24 og 06.00 vågner han 2-4 gange hvor han vugges i søvn i mine arme under en del protester fra hans side. Kl 03/04 ammer jeg igen. Det skal lige siges at vi lige er kommet ud af en vane hvor han var utroligt tryghedssøgende og skulle ammes i søvn hver gang han vågnede, så det at han kan vugges i søvn er trods alt et skridt i den rigtige retning.

Mht. amning, kan jeg så bare fjerne amningen tidlig morgen og så kun amme inden han puttes og så kl. 23/24? Faktisk så har jeg stærkt overvejet helt at stoppe med at amme. Jeg har høfeber og min læge siger jeg ikke må tage medicin samtidig med jeg ammer, så nu går jeg rundt og nyser med rendende næse og røde øjne hvilket er virkelig belastende. Men jeg ved jo godt at han skal have mælk til han er 1 år og da han ikke tager flaske er det lidt svært. Ved ikke om jeg kan få ham til at drikke nok mælk af tudekop, specielt ikke ved midnat. Det er 400 ml. MME pr. dag ikke? Han får jerntilskud fra Danasan hver dag, men han skal stadig have mælk ikke? Hvad vil du råde mig til?

Tak endnu engang for en god brevkasse :0)

Venlig hilsen

Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre