Svar: Hjælp! Hun vil ikke tage flaske
3. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Hvorfor tager du ikke hjemmefra en aften og lader far passe lillepigen - som din sundhedsplejerske har sagt, så er det muligt at hun vil acceptere flasken i mangel af bedre ...
Der er dog ingen garanti og man kan jo ikke fortænke din datter i at vælge den ægte vare. Det er ikke usædvanligt at børn der er blevet ammet 100 pct. fravælger flaske fuldstændig og med den alder din datter har nu, er det ikke sikkert at I får hende til det :o(
I stedet må hun så få lidt mælk af en kop, så hun behøver ikke dø af tørst og hun kan også få lidt vand - det vil børn nogle gange godt acceptere - også af flaske.
Derudover hjælper det nogle gange at malke ud så det er modermælk der er i flasken - det er således en smag hun kender, det er bare en anden måde at spise på.
Det kan også hjælpe at forsøge med en anden form for flaskesut og så kan det hjælpe at far, mormor eller en anden forsøger. Prøv at lægge jer på dobbeltsengen ved siden af hende og lad hende ligge lidt med flasken ved munden - det kan nogle gange få barnet til at tage imod.
Det kan også nogle gange hjælpe at tilbyde flasken, når hun er halvt sovende - derfor kan I evt. forsøge sen aften omkring kl. 23, hvis du plejer at amme deromkring. Så inden hun vågner helt, forsøge at give hende en flaske i munden og se om hun vil acceptere den og spise i søvne - det vil også hjælpe jer, i forhold til at du gerne vil kunne slippe for den sene aftenamning på et tidspunkt.
Nogle gange kan det også være en fordel at forsøge når hun ikke er alt for sulten. Hvis hun er meget sulten, så har hun simpelthen ikke tålmodighed til at koncentrere sig om den anderledes sutteteknik det er at spise af flaske kontra bryst og derfor gør det hende ked af det og hun forbinder flasken med noget dårligt. Det kan derfor være en bedre idé at forsøge med flasken når hun ikke er alt for sulten men måske mere har behov for en tørstslukker og så på den måde forsøge at vende hende til det.
Der er ikke andet at gøre end at blive ved og ved - og render du hjemmefra, så er det okay et par timer, men kom hjem igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske