Svar: Hjælp! Hun vil ikke tage flaske

3. juni 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maria

Hvorfor tager du ikke hjemmefra en aften og lader far passe lillepigen - som din sundhedsplejerske har sagt, så er det muligt at hun vil acceptere flasken i mangel af bedre ...

Der er dog ingen garanti og man kan jo ikke fortænke din datter i at vælge den ægte vare. Det er ikke usædvanligt at børn der er blevet ammet 100 pct. fravælger flaske fuldstændig og med den alder din datter har nu, er det ikke sikkert at I får hende til det :o(

I stedet må hun så få lidt mælk af en kop, så hun behøver ikke dø af tørst og hun kan også få lidt vand - det vil børn nogle gange godt acceptere - også af flaske.

Derudover hjælper det nogle gange at malke ud så det er modermælk der er i flasken - det er således en smag hun kender, det er bare en anden måde at spise på.

Det kan også hjælpe at forsøge med en anden form for flaskesut og så kan det hjælpe at far, mormor eller en anden forsøger. Prøv at lægge jer på dobbeltsengen ved siden af hende og lad hende ligge lidt med flasken ved munden - det kan nogle gange få barnet ...

Annonce

... til at tage imod.

Det kan også nogle gange hjælpe at tilbyde flasken, når hun er halvt sovende - derfor kan I evt. forsøge sen aften omkring kl. 23, hvis du plejer at amme deromkring. Så inden hun vågner helt, forsøge at give hende en flaske i munden og se om hun vil acceptere den og spise i søvne - det vil også hjælpe jer, i forhold til at du gerne vil kunne slippe for den sene aftenamning på et tidspunkt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle gange kan det også være en fordel at forsøge når hun ikke er alt for sulten. Hvis hun er meget sulten, så har hun simpelthen ikke tålmodighed til at koncentrere sig om den anderledes sutteteknik det er at spise af flaske kontra bryst og derfor gør det hende ked af det og hun forbinder flasken med noget dårligt. Det kan derfor være en bedre idé at forsøge med flasken når hun ikke er alt for sulten men måske mere har behov for en tørstslukker og så på den måde forsøge at vende hende til det.

Der er ikke andet at gøre end at blive ved og ved - og render du hjemmefra, så er det okay et par timer, men kom hjem igen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre