Svar: Hjælp til søvn og lidt om mad

1. juni 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Trætte med optimistiske forældre

Dejligt at I ikke har mistet modet - der er nemlig ingen tvivl om at jeres dreng lige nu gennem går en stor udviklingsfase, som naturligt gør at han har svært ved at finde fysisk og mental ro både om dagen og om aftenen. At det er en fase betyder jo at det er en overgang og at der således er lys forude, men I skal naturligvis igennem denne periode på en god måde:o)

Jeres søn er i det der hedder separationsfasen og det betyder at han har brug for at se jer, for at vide at han ikke er forladt. Han har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at især mor er der (fordi mor ammer og således er den gennemgående tryghedsperson) og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt.
Især når han skal sove viser behovet for tryghed og nærhed sig ofte.

Det lyder relevant med 2 lure i løbet af dagen og det lyder rigtigt passende med en kort formiddagslur og en længere middagslur. Jeg tænker at hvis han hører til de børn som generelt ikke sover særlig meget og ikke har et voldsomt stort søvnbehov, så kan det være helt fint at han f.eks. kun sover 2½ time i løbet af dagen. Det kan således sagtens være en formiddagslur på kun 45 minutter og så en middagslur på 1½-2 timer. På den måde er det også kun på et tidspunkt af dagen at I skal kæmpe med at få ham til at sove lidt længere...

Jeres plan for dagen er umiddelbart fin, jeg vil dog forslå jer meget mere familiemad, mad i stykker, mad som I andre spiser og så kan han blive supplere med lidt mos ved siden af. Jeg vil derudover foreslå jer at putte ham til senere formiddagslur, så klokken bliver 9.30-10 inden han puttes. Evt. lidt senere til middagslur også og således også putte lidt senere om aftenen. Han skal puttes når I er sikre på at han er parat og ikke for tidligt ...

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: ½ banan eller anden frugt - gerne både lidt frugtmos og frisk frugt i hånden. Forsøg også gerne med ½ bolle med smør, lidt ost i stænger at gnaske i. Vand af kop

Puttes til formiddagslur 9.30-10, sover 45 minutter

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, masser af smag og kraft. Meget gerne rester fra aftenmaden det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Og så skal han have rugbrødshapsere med smørbart pålæg - sildepostej, leverpostej, makrel, rognguf, tun, smøreost, avokadomos og lignende. Vand af kop.

Ammes kl. 13-13.30

Puttes til middagslur 13.30-14 og må her gerne sove 1½-2 timer.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos og/eller frisk frugt, evt. lidt A38 med frugtmos i. Vand af kop.

Skal ikke ammes eller powernappe om eftermiddagen

Aften 18.00: Familiemad, det vil sige ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hvis I laver "boller i karry", "laks med stuvet spinat", "pasta med kødsovs", "Lasagne", "farsbrød", "fiske frikadeller eller almindelige frikadeller" eller lignende så kan han sagtens tilbydes dette. I skal fortsat mose nogle af grøntsagerne med lidt sovs, men ved siden af kan han så få f.eks. kød i stykker, ligesom han kan få en kartoffelbåd eller lignende i hånden.

Bades osv. som I plejer

Nogle børn vil i denne alder have behov for en 'godnat-grød' herefter falder de i søvn og sover meget bedre. Det er i denne alder forsat svært at spise sig mæt nok i mad i stykker, så et supplement med en grød om aftenen inden sengetid kan være en rigtig god idé.

Ammes ca. kl 20 og puttes herefter. Det gør ikke noget hvis han falder næsten i søvn i forbindelse hermed og så puttes i sin seng - I skal ikke vække ham for at putte ham, det er synd, han bliver ked af det og urolig og vil naturligt protestere mod at blive puttet. Lad ham bare finde roen ved brystet og put ham.

Vågner han så, så må I berolige og betrygge og få ham til at sove videre. Hvis han er vågen efter amning og skal puttes vågen, så skal I overveje, hvordan I vil gribe det an - mere herom senere.

Sen aften 23.30-24: Ammes

Nat 24-06: Skal ikke ammes mere i dette tidsrum, men skal sove uden mælk. Hvis han vågner og er tørstig må han tilbydes vand, men ellers skal I forsøge at hjælpe ham videre ved at tilbyde fysisk kontakt, hjælpe med stillingsskift osv.

Som du kan se har jeg skruet ned for amningerne både nat og dag og det er vigtigt at jeres dreng nu begynder at få mere og flere måltider med rigtig mad. Det ...

Annonce

... er vigtigt for hans mæthedsfølelse og for at få dækket hans energibehov.

Det er også en god idé at forsøge at fjerne amningerne inden formiddagslur (og middagslur) først inden i forsøger at fjerne om aftenen. Det er lettere at lære at sove uden bryst om dagen. I stedet skal han så tilbydes sine mellemmåltider og tidspunkterne skal som sagt rykkes.

Som I kan se, så sover han i følge min plan også mindre end I forventer og springer her f.eks. sin sene eftermiddagslur helt over. Hvis han tager den sene lur og I skønner at det er nødvendigt for ham, så vil det være alt for tidligt at putte ham i seng allerede kl. 19-19.30 og lyder altså relevant og langt mere passende at han først sover kl. 21. Vælger I at bibeholde hans sene eftermiddagslur så må I også acceptere at han går sent i seng.

Hvis I putter ham vågen om aftenen og han er græder, så skal I vurdere hvad gråden handler om. Når han puttes efter amning og lægges i hans egen seng, så er det vigtigt at vurdere, hvad han har behov for og I skal skelne typerne af gråd fra hinanden. Hvis han græder fordi han er utryg, han klynger sig, han vil ikke sove alene, han har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct.

Men hvis han småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning osv. så er der ikke noget problem i at gå. Her skal man så bare betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så han ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener, at han skal sove nu og så betrygge ham i det.

Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at du kommer lige om lidt igen, at du bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal aldrig vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges! Selvom han ikke græder, så skal man vende tilbage til ham, så han hele tiden ser dig og dermed ved at han ikke er alene. Det at blive puttet og sove i sin egen seng skal forbindes med noget trygt og rart og det er alfa omega for at få børn til at sove.

Det handler derfor om at hjælpe ham med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så han atter føler sig tryg. Han har en alder, hvor det er vigtigt for ham at have især mor inden for synsvinkel for at han helt forstår at du er der. Kan han ikke se dig, kan han godt føle sig forladt. Og hvis det viser sig at han har behov for den meget tætte fysiske kontakt for at sove i øjeblikket, så skal han naturligvis have den, men prøv i første omgang at se om ikke det at gå frem og tilbage vil betrygge ham nok.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så mit råd til jer er altså at I skruer forventningerne ned i forhold til hvor meget jeres dreng skal sove. Det vil være relevant med to lure i løbet af dagen, en kort formiddagslur og en længere middagslur og ingen lur sen eftermiddag. Hvis I skønner at han har behov for den sene eftermiddagslur, så må I forvente at han først skal puttes kl. 21.

I skal sørge for at han bliver stimuleret mentalt bla. via mad i stykker, mad han skal arbejde lidt mere med at spise og samtidig sikre jer at han fyldes ekstra op, så han ikke er sulten. Han har brug for små hyppige måltider dagen igennem for at få sit energibehov dækket og skal nu have meget mere familiemad.

I skal skrue betydeligt ned for amning. Han skal lære at sove uden brystet og finde roen uden at få brystet i munden. Det kan være nødvendigt at far tager over i en periode, - far dufter ikke af mælk og kan ikke amme, men han kan sagtens vugge, ligge og putte, give masser af fysisk kontakt og nærhed.

Med hensyn til pasning i vuggestue så skal det nok gå helt fint, det behøver slet ikke blive et problem.

Med hensyn til mme i maden så kan det være fint at bibeholde dette i den mad, som I laver kun til ham - f.eks. i havregrøden om morgenen - men I må også meget gerne bruge sødmælk i madlavningen med den alder han har nu og når han ammes så meget som han gør, så behøver han ikke mme ved siden af. Jeres mad er rigtig fint.

Hans mælkebehov vil altså fint kunne blive dækket af dine amninger og med den alder han har nu vil 3 amninger (max 4) faktisk dække hans behov, omkring 10 måneders alderen vil to amninger dagligt være passende. De amninger man først fjerner er ofte dem om dagen og så bibeholdes enten amning aften og tidlig morgen eller aften og sen aften.

Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.