Brev:
Hjælp til søvn og lidt om mad
1. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Hjælp til søvn og lidt om mad
Hej Helen!
Vi er blevet forældre for første gang til en dejlige dreng, som snart bliver 8 måneder, som er svær at putte især om aftenen, men også dag. Vi er ved at være ret udkørt og tom for ideer, derfor dette brev.
Da det er første gang vi skriver kommer her en ”kort” beskrivelse:
Vores dreng trives rigtig godt og udvikler sig som han skal. Han en glad og aktiv dreng, en rigtig sprædebasse som er meget opmærksom på verden omkring ham, Pludrer meget, undersøger ting mm. Er begyndt at krybe på maven, trækker sig frem ved armene og skubber med det ene eller begge ben. Sidder selv i højstol når han spiser. På gulvet kan han sidde selv kortvarigt, har ofte travlt med at læne sig frem efter legetøj eller andet:)
Det går godt med skemad, begynder småt med blød tygge mad. Begyndte at få lidt grød lige omkring 4 1/2 måned alderen, ellers ammet fuldt ud. Har ikke rigtig afvist noget mad endnu, men synes mere og mere at foretrække mad med lidt "bid" i. Ingen tænder endnu.
Vores skønne dreng har altid sovet lidt mindre end vi hørt andre babyer gør / burde og haft behov for mere hjælp til at falde i søvn. Og så igen er alt jo relativt, synes vi. Som helt spæd har vi vugget ham, nusset ham, sunget for ham, svøbt ham ind og givet ham masser af kropskontakt og nærhed.
Det har fungeret fint for os, men nu hvor han er blevet tungere, vil vi gerne han kan falde i søvn uden fx at blive vugget i armene.
Lure om dagen:
Tidligere var det altid et hit at køre en tur i barnevognen, da han her hurtigt faldte i søvn, vågnede efter ca. 40 min, var vågen i ca 10min og sove igen ligesålænge vi trillede af sted og kunne nogle gange sove videre når vi kom hjem.
I dag har han meget svært ved at falde i søvn når vi kører en tur med barnevognen. Vi har prøvet først at sætte ham op, indtil han viser tegn på træthed og så lægge ham ned, hvilket altid resulterer i at han starter med at sparke dynen af, benene op på dækkenet og til sidst gråd indtil vil sætter ham op igen.
Når han så sidder op laver han flitsbue og er utilfreds, da han jo er overtræt. Ender nogle gange med at han kun kan trøstes ved at vi tager ham helt op og så er nødt til at ta hjem. Det gør, at han oftest sover formiddags-og middagssøvn indendørs hjemme, hvor han sover 40 - 45 min, vågner hvorefter han helst skal vugges i søvn af mor og til tider også ammes i søvn! På denne måde kan han dog få 1,5 - 2 timer trods alt.
Altanbarnevognen er også droppet for tiden.
Om dagen har det fungeret godt at putte ham efter han har været vågen ca. 2 timer. Der var det nemt at putte og virkede som vi ramte det rigtige tidspunkt ca.
Aften: Før har far også fint kunne putte vores dejlige dreng (også om dagen). Vi har haft en fast putteritual: aftensmad, bad/massage, ammes, puttes af far/mor, som synger en sang, lægger i seng, hvor vi kun har lagt en hånd på dynen og vugget lidt, han pludrer lidt og så er vores dreng faldet i søvn efter 10 - max 30 min
Men nu er det kun mor der duer. Med mor, skal der så stadig vugges i søvn og efterhånden ammes i søvn. Når han så endelig er faldet i søvn vågner han efter 20 - 45 min, og græder ulykkeligt og kan kun trøstes ved brystet. Dette gentager han et par gange indtil han ammes i søvn i sengen, hvor han først bliver flyttet tilbage i egen seng efter noget tid. Til at starte med virker det som han stadig sover og har mareridt, men hvis ikke han får brystet vågner han og bliver rigtig ulykkelig.
Har fra fødsel til omkring 3 måneders alderen sovet imellem mor og far. Sov herefter i liften i hængevuggen en lille måned hvorefter han kom i tremmesengen, som står på vores soveværeselse. Er gået fint med at komme i egen seng. Er nu også kommet på eget værelse som ligger i umiddelbart forlængelse med vores.
En dag kunne se ud som følgende, ca. tidspunkter
6.00 - 6.30 : Ammes i seng, ikke altid han vil da han skal i gang med dagen med det samme og han evt. har fået bryst et par timer før.
7.00: Pusles
7.30. Havregrød, øllebrød eller hirsegrød ca. 1 dl. tilsat mme, frugtmos og vand i kop
8.30 Tilbydes bryst. Puttes indenfor i tremmesengen. Er enten faldet i søvn ved brystet eller bliver vugget i søvn. Sover 45 min, vugges i søvn igen og sover yderligere 45 min. ca.
10.30: Får lidt frugtmos, blød frugt i stykker og vand
11.30 Kartoffelmos med anden grøntsagsmos i fx gulerod, ærter eller brocolli tilsat mme, lidt frugtmos, agurk eller gulerod stænger at "gnave" lidt i, vand i kop
13.00 Tilbydes bryst. Forsøger at gå en tur m barnevognen ellers puttes indenfor som før. sover 1,5 - 2 timer (med hjælp til at sove videre efter 45 min)
15.00 Frugtmos, A38, stykker af frugt, vand i kop.
17.00 Tilbydes bryst, puttes i tremmesengen, sover 30 - 45 min. måske en lille time.
18.00 Kartoffel-grøntsagsmos med mme tilsat, lidt fisk, evt. lidt sovs, efterfulgt af frugtmos, agurk og gulerods stænger at sidde med. vand af kop.
Herefter bad 3 x ugentligt
19.00 Ammes, spiser lidt, falder ofte i søvn v brystet, vækkes og puttes
19.30 Puttes i tremmeseng, prøver at holde fast i godnatritual. Far kan slet ikke få lov til at putte for tiden. Vil helst ammes i søvn og vågner tit når han bliver flyttet, så vi skal starte forfra.
For tiden falder han tidligst i søvn 21.00 tiden.
22 - 23.00 Vågner ammes og puttes igen i tremmesengen på eget værelse.
02.00 Ammes og ofte skiftes for meget våd ble, puttes igen i tremmeseng
04.00 - 05.00 Vågner og ammes kortvarigt, puttes igen i tremmesengen.
Om natten tager vi ham ikke op med det samme, men ser om ikke han kan falde i søvn igen selv og far forsøger også at trøste ham før, så han ikke altid med det samme får brystet.
Bruger ikke sut. Er heldigvis sjældent meget ked af det: kun når han er overtræt, når han skal puttes uden brystet. Kan ofte trøstes ved at nærhed, rolig snak, blive nusset. Men hvis han er virkelig ulykkelig er det kun mors bryst der duer som trøst.
Puha! Det var et længere brev. For at opsummere vil vi gerne have råd om:
- Hvordan vi kan hjælpe vores dreng til at falde i søvn selv, både nat og dag og få mere sammenhængende søvn?
- Hvordan hjælper vi ham til at sove videre selv efter de berømte 40 min?
- Hvordan vi får ham til at sove mere sammenhængende om natten?
- Får han nok søvn nu?
Herudover, er vi lidt bekymrede for, hvordan han kan blive trøstet af andre fx når han i fremtiden skal i vuggestue? Han er heller ikke blevet passet af andre endnu, da han jo ikke bruger sut! Har før kunnet passes af far, men nu duer det ikke længere, da han så ikke sover.
Kost:
Ser det nogenlunde fornuftig ud mht. kosten? Han synes kede sig ved kartoffelmosen, som dog er lavet grov så der er mer bid i. Hvad kan vi ellers tilbyde?
- Hvor længe skal vi fortsætte med at tilsæt mme grød og mos? Synes jo ikke han får den" rigtige" smag med, er blot sødt for det meste.
Jeg vil gerne forstætte med at amme så lang tid som muligt. Hvilke og hvor mange amninger skal jeg beholde)
Hvis muligt forslag til en plan for dagen.
Tak på forhånd.
Venlig hilsen,
de trætte, men optimistiske forældre.