Svar: Hvornår begynder man med sæbe og shampoo?
30. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
I takt med at barnet begynder at spise mere og mere familiemad og begynder at spise selv med både bestik og fingre, så synes de fleste forældre at det er dejligt at kunne give barnet et bad, hvor man vasker med sæbe og shampoo.
Brugen af sæbe og shampoo afhænger således af hvor beskidt barnet er, børn bliver jo beskidte af mad, men også af at kravle rundt på gulvet eller jorden, grave i sand, eller hvis de har dårlig mave eller andet, så er det rart at kunne bruge sæbe til at få barnet ordentlig ren med.
Shampoo afhænger naturligvis også af barnets hårpragt. Nogle børn er jo næsten skaldede til de er 3 år, andre børn fødes med en stor manke og når at blive klippet et par gange inden for det første år. Det vil således ofte helt naturligt give sig selv at man har lyst til at putte noget shampoo i håret på barnet for at få grus, bearnaisesovs eller lignende vasket ud.
Sæbe og shampoo skal bruges ligesom vi andre bruger det. Man kan dog som du nævner, godt købe en flydende uparfumeret sæbe som kan kommes i badevandet. Men ellers er det med vaskeklud i numsen, under armene, mellem fingrene og så almindelig hårvask som vi andre gør.
Håber dette besvarer dit spørgsmål - Med en aktiv pige som din så tænker jeg det lyder relevant at bruge lidt sæbe/shampoo en gang imellem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske