Svar: Amning og separationsangst

27. maj 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Charlotte

Dejligt at høre at du finder god råd i de svar jeg også giver til andre og at du kan lide re-designet af min hjemmeside:o)

Det lyder umiddelbart som om at Simone har det godt og trives på alle måde. Hendes ekstra behov for at være nær sin mor er helt alderssvarende og du skal naturligvis give hende den kontakt hun beder om og søger.

Man kan ikke hærde et barn ved at sende det fra favn til favn. Du skal i stedet forestille dig at du ligesom skal give hende et depot fyldt med tryghed, som hun så kan tære af når du ikke er der og det depot bliver kun fyldt op, hvis du er lydhør og reagerer med tryghed, fysisk kontakt og nærhed, når hun har brug for det. Hun kan fint klare at være hos andre i kort tid, men så skal hun lige over til mor, have et stort knus og mærke at du er der og så er hun tanket lidt op til atter at forsøge sig lidt ud i verden.

Du kan nogle gange gøre det til en leg, hvis hun er med på det. Lade hende flyve gennem luften som om at hun flyver over i mormors favn men så tager du hende alligevel tilbage. En gang imellem tager mormor hende så kortvarigt og så kommer hun flyvende tilbage til dig. Det at hun sådan leges fra den ene til den anden kan godt give hende tryghed og vished om at du stadig er der, og at det er okay at være på arm, når hun stadig kan se dig.

Man skal vurdere meget, hvad man gør, hvis man går med din datter. Hvis den der holder Simone står i nærheden af dig, så kan du jo godt pludre lidt med hende, fortælle at du er ...

Annonce

... der, men nu sidder hun lige hos mormor lidt osv. så du ikke bare automatisk tager hende. Det kan være fint nok. Man kan også vælge at gå ind i et andet rum, for at aflede hende lidt og det må man naturligvis også gøre - men her skal man vurdere, hvordan hun reagerer. Hvis hun synes det er fint og accepterer det, så kan man roligt gøre det, men bliver hun ked af det, så skal du naturligvis tage hende og hun skal ikke fjernes fra dig. Det er noget andet, hvis hun skal afleveres fordi hun skal passes og du er nødt til at gå, men sådan er situationen ikke her og når hun søger dig og du er i nærheden, så skal du naturligvis tage imod hende og hun skal ikke forhindres i at nå sin mor.

Med hensyn til amning, så lyder det rigtig fint med 3 gange dagligt med den alder Simone har nu. Efter 10 måneders alderen kan ofte nedsættes til to og her vil hendes mælkebehov blive dækket af de to amninger, lidt mælk af kop til morgenmaden og evt. om aftenen og så en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er fortsat en god idé at holde indtaget af komælk nede og bibeholde amning til hun er 12 måneder eller hvor længe det nu passer jer. Samlet skal hun have ca 500ml mælk dagligt (altså alt incl. brystmælk, sødmælk, yoghurt, sovs osv.) og brystmælken er det vigtigste stadigvæk. De 2-3 amninger giver hende sandsynligvis mellem 300-400ml mælk dagligt og derudover skal hun så have mellem 100-200ml komælk.

Jeg håber at dette besvarer dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder