Svar: Puttes af far, ammestop og tænder

23. maj 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Malene

Det er dejligt at far og datter har orlov sammen nu og jeg tænker som jer, at det må give noget positivt for deres forhold fremover og at lillepigen stille og roligt vil blive bedre til at acceptere at far putter om aftenen.

Det er dog også sådan at hun jo så savner mor ekstra i løbet af dagen. Det er dig der har været mest omkring hende indtil nu og selvom far tager sig godt af hende og de nyder hinandens selskab om dagen, så er det helt naturligt at hun især om aftenen, når hun skal overgive sig til søvnen og bearbejde alle dagens oplevelser, søger mor mere og har brug for din fysiske kontakt og nærhed.

Hun er lige nu i separationsfasen og for at kunne adskille sig og turde bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, begynde at kravle osv. så skal hun også være tæt knyttet. Derfor vil børn i denne periode være meget tryghedssøgende, skal lige nusset lidt mere, holdes om og tankes op, være sikre på at man er der for dem og så tør de atter bevæge sig lidt ud i verden på egen hånd. Det er altså en vekselvirkning mellem at ville være sig selv og vise mere og mere egen vilje og på den anden side søge mere fysisk kontakt og ofte være mere morsyg.

Hun er samtidig stadig så lille at hun ikke ved at du er i rummet ved siden af og derfor tror hun at du forlader hende når du går. Hvilket du jo rent faktisk også gør i løbet af dagen ...

Jeg tænker at far naturligvis skal prøve at putte hende om aftenen, men hvis det er mor hun vil have og du er hjemme, så synes jeg du skal putte hende og det skal I alle have det godt med. Det vigtigste lige nu er at hun falder trygt og roligt i søvn og forbinder det at skulle sove med noget dejligt og rart.

I takt med at hun bliver ældre, amningen stopper osv. så vil det være relevant at skabe et nyt putteritual med en godnathistorie og en kop mælk og her skal far på banen. Han er den der læser historien, sidder hos jeres datter, nyder denne sidste stund med hende og det skal I arbejde på. Men det er hun nok lige lille nok til endnu:o) I skal ...

Annonce

... derfor være bevidste om at udnytte denne mulighed når det er tid og netop så holde fast i at nu er rutinerne sådan.

Med hensyn til amning, så synes jeg du skal fortsætte med at amme hende fra det ene bryst. Du kan sagtens producere mælk med en side uden problemer. Det kan give lidt størrelsesforskel på dine bryster i en periode, med det udligner sig igen, når du stopper helt med at amme. Kvinder der har fået fjernet det ene bryst eller kvinder der har fået tvillinger - ammer jo kun med et bryst, og det går helt fint.

Amning er fortsat vigtig fordi jeg tvivler på at du kan få mme nok i din datter via kop. Jeg er enig med dig i at det kan diskuteres hvorvidt man skal introducere en flaske med den alder hun har, men flasken har trods alt den fordel at hun via den indtager betydeligt større mængder end af en kop, samtidig med at far kan tage over.

Du skal regne med at hun skal have ca 600ml mælk i døgnet med den alder hun har nu - det er faktisk en hel del og normalt vil man sige at 3 amninger/flasker dagligt vil sikre dette behov. Først efter 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hendes indtag men hun bør indtil hun er 12 måneder gammel indtage mindst 400ml mme dagligt, hvis du stopper med at amme og jeg tvivler som sagt på at hun kan drikke så stor en mængde af kop...?

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du vælger at stoppe med at amme, så skal hun altså have mme af kop morgen og aften, men du skal sikre dig at hun får mindst 400-500ml mme dagligt og ved siden af dette kan hun så få lidt tykmælk, lidt sødmælk osv. via maden.

Vær i øvrigt opmærksom på om du skal malke ud fra det bryst, som hun afviser, så du ikke ryger ind i en brystbetændelse, fordi brystet ikke bliver tømt ...

Med hensyn til tænder, så betyder det ikke spor at hun endnu ikke har fået det. Tandlægerne siger faktisk at det er en fordel at børn får tænderne så sent, at de ikke længere ammes om natten - mælkesukkeret ødelægger tænderne så sene tænder er en god ting!

Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S