Svar: Amning og navle

22. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Det er rigtig fint at du har taget en beslutning om at stoppe amning og i stedet gå over til flaske. Det har hele familien ganske givet bedst af i det lange løb og det vil give jer en helt anden ro. Det er som du siger vigtigt at nyde den første tid sammen - det skal være en glæde og bestemt ikke en kamp. Så beslutningen er god, selvom det er hårdt.

Det er også rigtig flot at du finder overskud i hverdagen til at malke ud og tilbyde din egen mælk på flaske og lidt modermælk er naturligvis bedre end ingen ting, så på den måde er det rigtig godt givet ud. Det er bestemt ikke spildt at gøre det.

Hvor længe du kan opretholde en vis mælkeproduktion må tiden vise, men det du kan producere og give din dreng er rigtig godt og kommer aldrig skidt igen. Det er godt for både ham og dig.

Du vil ikke med en brystpumpe kunne malke ud og stimulere som han ville kunne og derfor vil din mælkemængde på sigt falde, du vil producere mindre og mindre mælk. Du vil dog sandsynligvis godt kunne producere mælk til ham her de første måneder og det er fint. Det er jo hele tiden en opvejning af den tid udmalkning tager og hvorvidt tiden kunne bruges mere hensigtsmæssigt på andre ...

Annonce

... ting. I har jo også en storebror, som har brug for sin mor og der er naturligt heller ikke samme ro til udmalkning, som der ville være, hvis man kun havde et barn. Derfor må du hele tiden gøre op med dig selv, hvordan du kan gøre det hele bedst muligt.

Det er så flot alt det du klarer og der er ingen grund til at slå sig selv oven i hovedet med dårlig samvittighed. Det kan du ikke bruge til noget.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til hans navle, så synes jeg at du skal prøve at vaske den lidt med helt mild uparfumeret sæbe - f.eks. lactacyd. Brug først lidt rent vand, så en skumklud med lidt sæbe og gnubbe lidt, så den bliver ren helt ned i bunden og derefter så en helt ren skumklud. Der må ikke sidde sæberester tilbage.

Det er vigtigt at navlen på den måde bliver renset helt op og det vil herefter være lettere for dig at se om den har lukket sig helt. Har den ikke det, så kan du tage din dreng til lægen, som må vurdere om man er nødt til at komme noget på for at lukke af. Jeg tror dog umiddelbart ikke at det er nødvendigt. Det lyder som om at lidt 'grundig' vask i folderne vil kunne hjælpe ...

Tak fordi du kan lide min side:o) Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland