Svar: Amning og navle
22. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Det er rigtig fint at du har taget en beslutning om at stoppe amning og i stedet gå over til flaske. Det har hele familien ganske givet bedst af i det lange løb og det vil give jer en helt anden ro. Det er som du siger vigtigt at nyde den første tid sammen - det skal være en glæde og bestemt ikke en kamp. Så beslutningen er god, selvom det er hårdt.
Det er også rigtig flot at du finder overskud i hverdagen til at malke ud og tilbyde din egen mælk på flaske og lidt modermælk er naturligvis bedre end ingen ting, så på den måde er det rigtig godt givet ud. Det er bestemt ikke spildt at gøre det.
Hvor længe du kan opretholde en vis mælkeproduktion må tiden vise, men det du kan producere og give din dreng er rigtig godt og kommer aldrig skidt igen. Det er godt for både ham og dig.
Du vil ikke med en brystpumpe kunne malke ud og stimulere som han ville kunne og derfor vil din mælkemængde på sigt falde, du vil producere mindre og mindre mælk. Du vil dog sandsynligvis godt kunne producere mælk til ham her de første måneder og det er fint. Det er jo hele tiden en opvejning af den tid udmalkning tager og hvorvidt tiden kunne bruges mere hensigtsmæssigt på andre ting. I har jo også en storebror, som har brug for sin mor og der er naturligt heller ikke samme ro til udmalkning, som der ville være, hvis man kun havde et barn. Derfor må du hele tiden gøre op med dig selv, hvordan du kan gøre det hele bedst muligt.
Det er så flot alt det du klarer og der er ingen grund til at slå sig selv oven i hovedet med dårlig samvittighed. Det kan du ikke bruge til noget.
Med hensyn til hans navle, så synes jeg at du skal prøve at vaske den lidt med helt mild uparfumeret sæbe - f.eks. lactacyd. Brug først lidt rent vand, så en skumklud med lidt sæbe og gnubbe lidt, så den bliver ren helt ned i bunden og derefter så en helt ren skumklud. Der må ikke sidde sæberester tilbage.
Det er vigtigt at navlen på den måde bliver renset helt op og det vil herefter være lettere for dig at se om den har lukket sig helt. Har den ikke det, så kan du tage din dreng til lægen, som må vurdere om man er nødt til at komme noget på for at lukke af. Jeg tror dog umiddelbart ikke at det er nødvendigt. Det lyder som om at lidt 'grundig' vask i folderne vil kunne hjælpe ...
Tak fordi du kan lide min side:o) Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske