Svar: Sensitiv pige og spørgsmål til mad

22. maj 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Viggas mor

Tak for dine pæne ord omkring min hjemmeside, det var sødt af dig at rose den:o)

Det lyder som om at alt går som det skal hos jer og det er rigtig dejligt. Den uro Vigga føler i forhold til andre børn på hendes egen alder og tumlinger, er helt normalt. Det er jo børn, som græder, som mangler ord, som nogle gange udtrykker sig meget fysisk og et eller andet sted er lidt svære at aflæse. Hvorimod de 4 årige, dem ved man mere hvor man har, de viser deres følelser på en helt anden måde og hun synes de er sjove.

Det er det helt rigtige du gør, forsøger at holde dig i nærheden, giver hende et kram og beroliger hende, når det virker for voldsomt og så 'puffer' hende stille ud i verden igen imens du forsøger at signalere at der ikke er noget at være bange for, at det er helt okay.

Det er meget vigtigt at man kan rumme den angst og uro hun føler og at man anerkender det. Det vil sige at man forsøge at sætte ord på det hun føler "blev du lige lidt ked af det, det er okay, der sker ikke noget" og ikke genere hende "hold så op med det pjat", for så vil hun føle sig forkert og afvist. Det er også meget vigtigt ikke at sammenligne med de andre børn "så kan du sidde her ligesom den anden pige" - hun er ikke den anden pige, hun er sig selv og hun har brug for støtten når hun skal møde andre.

Det handler naturligt også om den fase hun går igennem lige nu, det er en alder, hvor børn vil søge deres forældre mere, kræve mere fysisk kontakt og være meget tryghedssøgende. Det ændrer sig altså stille og roligt. Det kan dog sagtens tænkes at Vigga hører til de mere tilbageholdende og lige skal have tid til at sondere terrænet inden hun buser frem og det er jo okay at have det sådan:o)

Jeg ser ikke det du beskriver idag og med hendes alder taget i betragtning som noget meget problematisk, når hun skal begynde vuggestue. Der er trods alt et par måneder til og hvis det er et rart sted, hvor de er opmærksomme på at hun skal have sin tid, så kan det sagtens komme til at gå fint.

Med hensyn til tyggemad, så må du prøve at lave hapserne så små at Vigga uden problemer kan spise det. Du må også servere noget der er så blødt at hun simpelthen ikke kan få det galt i halsen. Jeg kan sagtens forstå dine bevæggrunde for at holde lidt igen og det er også helt okay. Hun må gerne få moset mad, men forsøg med mad i små stykker ved siden af. Det kan være små stykker brød, bolle, kogte ærter, majs, gulerod. Det kan være meget kogte pastaskruer (blødere end al dente), små stykker frikadelle osv. og så stadig mos ved siden af.

Det er trods alt vigtigere at hun spiser og spiser varieret. Planen for dagen ser fin ud og at hun i øjeblikket er rigtig glad for sin flaske er okay - det kan også hænge sammen med alderen ... det er dog vigtigt at mælkeindtaget holdes på et minimum og langsomt nedsættes til 500ml dagligt - måske kan du give hende lidt mindre end 200ml af gangen, så hun på den måde vender sig til at øge sit indtag af rigtig mad og nedsætte sit indtag af mælk. Efter 10 måneders ...

Annonce

... alderen vil 400ml mme dagligt være passende, når du også tilbyder hende yoghurt og andre mælkeprodukter. Vær i øvrigt opmærksom på at det vil være rigtig godt at komme tykmælk i koldskål - ellers er fedtprocenten for lav for hende,- kærnemælk anbefales normalt først til børn omkring 3 års alderen ...

Mit forslag til en plan ser således ud:

Morgen 7-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt, - det kan være frugt i stykker eller frugtmos. Vand af kop

Puttes til formiddagslur med en flaske mme 150ml

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Ved siden af kogte grøntsager i stykker eller grøntsagsmos, så du er sikker på at hun bliver fyldt godt op, rester fra aftensmaden kan bruges som tilbehør, vand af kop

Puttes til middagslur med en flaske mme 150 ml

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ½ banan i en lille portion tykmælk, ost i stænger, frugt i hænderne, Vand af kop

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Aften 17.30-18: Familiemad, noget moses og noget serveres i stykker. Ris med sovs, kartofler moset med lidt sovs og ved siden af små stykker af frikadelle, pasta med kødsovs og lignende retter er fint.

Frugtmos til dessert, nogle familier vælger også i denne alder at introducere en godnatgrød, så man er sikker på at barnet ikke går sulten i seng, vand af kop

Puttes til natten 19-20 med en flaske vælling 200ml

Sen aften/nat: Kan tilbydes vand ved behov

Du skal være opmærksom på at hvis din datter får forholdsvis meget mælk i maven, så vil det give hende en mæthedsfornemmelse, der kan gøre hendes interesse for tyggemad mindre. Hvis hun ikke er rigtigt sulten, så er det nemmere at spise noget der kommer med ske, hvorimod, hvis hun virkelig trænger til noget rigtig mad, så koncentrere hun sig også mere om at spise det, tygge det og ikke bare synke det.

De fleste børn vil normalt selv kunne hoste og spytte maden ud eller få den tilbage i munden, hvis de er ved at fejlsynke. Det er forskelligt hvor store stykker børn kan klare, nogle kan spise ret store hapsere og mestrer dette fint, andre får i 9 måneders alderen stadig meget små stykker. Du skal være opmærksom på at det er en fordel, hvis du kan få hapserne over i siden af hendes mund, derfra kan hun tygge dem. Hvis du putter dem lige ind på tungen, så er det lettere at komme til at synke og dermed få det galt i halsen fordi det ikke er tygget først.

Peanuts er farlige for små børn. Det handler om størrelsen, men især om formen. De kan meget let sætte sig fast i luftrøret hos små børn og derfor anbefales det ikke at børn får disse typer nødder, før de er nogle år gamle. Det kan måske give dig et sammenligningsgrundlag at tilbyde din datter mad ud fra - igen skal du dog også se på konsistensen. En blød godt kogt pastaskrue kan nemmere glide igennem spiserøret uden at sætte sig fast i luftrøret, netop fordi den er så blød som den er - end en hård nød kan ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.