Svar: Sensitiv pige og spørgsmål til mad
22. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Viggas mor
Tak for dine pæne ord omkring min hjemmeside, det var sødt af dig at rose den:o)
Det lyder som om at alt går som det skal hos jer og det er rigtig dejligt. Den uro Vigga føler i forhold til andre børn på hendes egen alder og tumlinger, er helt normalt. Det er jo børn, som græder, som mangler ord, som nogle gange udtrykker sig meget fysisk og et eller andet sted er lidt svære at aflæse. Hvorimod de 4 årige, dem ved man mere hvor man har, de viser deres følelser på en helt anden måde og hun synes de er sjove.
Det er det helt rigtige du gør, forsøger at holde dig i nærheden, giver hende et kram og beroliger hende, når det virker for voldsomt og så 'puffer' hende stille ud i verden igen imens du forsøger at signalere at der ikke er noget at være bange for, at det er helt okay.
Det er meget vigtigt at man kan rumme den angst og uro hun føler og at man anerkender det. Det vil sige at man forsøge at sætte ord på det hun føler "blev du lige lidt ked af det, det er okay, der sker ikke noget" og ikke genere hende "hold så op med det pjat", for så vil hun føle sig forkert og afvist. Det er også meget vigtigt ikke at sammenligne med de andre børn "så kan du sidde her ligesom den anden pige" - hun er ikke den anden pige, hun er sig selv og hun har brug for støtten når hun skal møde andre.
Det handler naturligt også om den fase hun går igennem lige nu, det er en alder, hvor børn vil søge deres forældre mere, kræve mere fysisk kontakt og være meget tryghedssøgende. Det ændrer sig altså stille og roligt. Det kan dog sagtens tænkes at Vigga hører til de mere tilbageholdende og lige skal have tid til at sondere terrænet inden hun buser frem og det er jo okay at have det sådan:o)
Jeg ser ikke det du beskriver idag og med hendes alder taget i betragtning som noget meget problematisk, når hun skal begynde vuggestue. Der er trods alt et par måneder til og hvis det er et rart sted, hvor de er opmærksomme på at hun skal have sin tid, så kan det sagtens komme til at gå fint.
Med hensyn til tyggemad, så må du prøve at lave hapserne så små at Vigga uden problemer kan spise det. Du må også servere noget der er så blødt at hun simpelthen ikke kan få det galt i halsen. Jeg kan sagtens forstå dine bevæggrunde for at holde lidt igen og det er også helt okay. Hun må gerne få moset mad, men forsøg med mad i små stykker ved siden af. Det kan være små stykker brød, bolle, kogte ærter, majs, gulerod. Det kan være meget kogte pastaskruer (blødere end al dente), små stykker frikadelle osv. og så stadig mos ved siden af.
Det er trods alt vigtigere at hun spiser og spiser varieret. Planen for dagen ser fin ud og at hun i øjeblikket er rigtig glad for sin flaske er okay - det kan også hænge sammen med alderen ... det er dog vigtigt at mælkeindtaget holdes på et minimum og langsomt nedsættes til 500ml dagligt - måske kan du give hende lidt mindre end 200ml af gangen, så hun på den måde vender sig til at øge sit indtag af rigtig mad og nedsætte sit indtag af mælk. Efter 10 måneders alderen vil 400ml mme dagligt være passende, når du også tilbyder hende yoghurt og andre mælkeprodukter. Vær i øvrigt opmærksom på at det vil være rigtig godt at komme tykmælk i koldskål - ellers er fedtprocenten for lav for hende,- kærnemælk anbefales normalt først til børn omkring 3 års alderen ...
Mit forslag til en plan ser således ud:
Morgen 7-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt, - det kan være frugt i stykker eller frugtmos. Vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske mme 150ml
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Ved siden af kogte grøntsager i stykker eller grøntsagsmos, så du er sikker på at hun bliver fyldt godt op, rester fra aftensmaden kan bruges som tilbehør, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme 150 ml
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ½ banan i en lille portion tykmælk, ost i stænger, frugt i hænderne, Vand af kop
Aften 17.30-18: Familiemad, noget moses og noget serveres i stykker. Ris med sovs, kartofler moset med lidt sovs og ved siden af små stykker af frikadelle, pasta med kødsovs og lignende retter er fint.
Frugtmos til dessert, nogle familier vælger også i denne alder at introducere en godnatgrød, så man er sikker på at barnet ikke går sulten i seng, vand af kop
Puttes til natten 19-20 med en flaske vælling 200ml
Sen aften/nat: Kan tilbydes vand ved behov
Du skal være opmærksom på at hvis din datter får forholdsvis meget mælk i maven, så vil det give hende en mæthedsfornemmelse, der kan gøre hendes interesse for tyggemad mindre. Hvis hun ikke er rigtigt sulten, så er det nemmere at spise noget der kommer med ske, hvorimod, hvis hun virkelig trænger til noget rigtig mad, så koncentrere hun sig også mere om at spise det, tygge det og ikke bare synke det.
De fleste børn vil normalt selv kunne hoste og spytte maden ud eller få den tilbage i munden, hvis de er ved at fejlsynke. Det er forskelligt hvor store stykker børn kan klare, nogle kan spise ret store hapsere og mestrer dette fint, andre får i 9 måneders alderen stadig meget små stykker. Du skal være opmærksom på at det er en fordel, hvis du kan få hapserne over i siden af hendes mund, derfra kan hun tygge dem. Hvis du putter dem lige ind på tungen, så er det lettere at komme til at synke og dermed få det galt i halsen fordi det ikke er tygget først.
Peanuts er farlige for små børn. Det handler om størrelsen, men især om formen. De kan meget let sætte sig fast i luftrøret hos små børn og derfor anbefales det ikke at børn får disse typer nødder, før de er nogle år gamle. Det kan måske give dig et sammenligningsgrundlag at tilbyde din datter mad ud fra - igen skal du dog også se på konsistensen. En blød godt kogt pastaskrue kan nemmere glide igennem spiserøret uden at sætte sig fast i luftrøret, netop fordi den er så blød som den er - end en hård nød kan ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske