Brev:
Sensitiv pige og spørgsmål til mad
22. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Sensitiv pige og spørgsmål til mad
Hej Helen :))
Tillykke med den nye hjemmeside den er rigtig flot, let og overskuelig og lige til og gå til :))
Det er et stykke tid siden jeg har skrevet, alt har sådan set også gået godt, men nu er der alligevel et par ting vi vil spørge dig til råds om...
Det første handler om Viggas angst for andre børn specielt børn på hendes alder, hun kan ikke lide at de kommer for tæt på, rører ved hende, græder og råber..... hun bliver faktisk rigtig bange og hun bliver meget ked af det græder/skriger vil op og gemme sig for dem i vores favn :( Vi prøver og ses med børn hver dag og nogle gange går det godt f.eks på hjemmebane hvor de nærmest leger hver for sig på samme legetæppe, men er vi på udebane er hun meget usikker og er meget fokuseret på børnene frem for legetøjet....
Jeg prøver og lade som om alt er fint, godt og normalt sætter mig i nærheden og tager hende selvfølgelig op kortvarigt hvis hun græder men sætter hende ned igen for at signalere at der ikke er noget at være bange for. Det underlige er dog at lidt større børn (dem vi kender er 4 og 5 år) er hun ikke bange for her er hun helt modsat, vil gerne tæt på og skraldgriner, når de råber, løber rundt, leger vildt eller kommer tæt på, ja hun prøver sågar og kysse på dem :))
Vi tænker selvfølgelig på vuggestue efter sommeren om hun måske er for sensitiv, vi skal besøge dem næste uge hvor jeg har tænkt på at nævne det for dem.... Ved godt at seperationsfasen kan spille ind, men hun har altid været så sart... Hvad er dine tanker om dette, er det en fase og hvad kan vi gøre ??
Det andet spørgsmål går på mad jeg er superlangsom hvad angår tyggemad stadig så forsigtig og angst for at hun får det galt i halsen. Tror også jeg er "miljøskadet" fra mit arbejde med hjerneskadede som får mad og piller galt i halsen
vi ser også folk som er gået i hjertestop af det sååå det er en træls bagage og bære på, når man som mor skal lære hende og spise mad :)) jeg får hjertebanken bare hvis hun er ved at kaste maden op....
Men dagen foløber således :
7:00-8:00 Grød + vand af kop
9:00-10:00 flaske MME 200 ml til formiddagsluren
11:30-12:00 Rugbrød med kød eller fiskepålæg + frugtmos blandet op i yoghurt + vand af kop
13:00-14:00 flaske MME 200ml til luren
15:00-16:00 Grød eller koldskål + vand af kop
17:30-18:00 Grønsagmos med kylling, kød eller fisk og frugtmos til dessert og ja jeg stavblender det stadigvæk :((
19:00-19:30 flaske Vælling 150-200ml
Sover nogenlunde skal op nogle gange og give sut, skifte stilling etc og ca hver 4-5 nat vil hun have mælk hvor hun sluger 200 ml hurtigt ofte midt på natten og her har jeg selvfølgelig forsøgt alt andet før jeg giver flasken...
Hun tager på i vægt og trives godt er lidt foran hendes alder ift udvikling.... Men har du forslag ift maden og måske nogle råd til mig, hvordan jeg selv overvinder "frygten" - min mand satte hende med en bolle en dag og det gik faktisk okay, kan man regne med at de selv har evnen til at spytte mad ud hvis de f.eks har fået for stort stykke brød i munden?? Min svenske sunhedsplejerske siger at hun ikke kan få mad galt i halsen som er mindre end luftrøret og hvor stort er det så ??
Håber du har et par guldkorn til mig ha det godt så længe :)
Kærlig Hilsen
Viggas mor