Svar: Tager min datter nok på?
21. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Senia
Det lyder umiddelbart som om at din datter godt kunne tage mere på end hun gør - jeg ser helst at små børn tager 200g på om ugen.
Din datter er nu 8 uger og hun har disse første uger af sit liv taget 700g på, - selvom man tager udgangspunkt i at hun tabte sig den første tid og at amningen ikke fungerede, så er det stadig kun halvdelen af, hvad hun burde tage på.
Det er meget vigtigt at du tilbyder hende modermælkserstatning til fast tid, meget gerne hver 3 time døgnet rundt. Hun skal have mellem 900-950ml i døgnet og fordelt på 8 måltider betyder det at hun skal spise mellem 110-120 ml hver gang du giver hende mad.
Det er også meget vigtigt at du sørger for at holde hendes mave igang. En hyppig årsag til at små børn ikke drikker deres modermælkserstatning er at de har forstoppelse. Derfor synes jeg du skal prøve at give hende noget laktulose dagligt, så du er sikker på at maven fungerer som den skal - med mindre du oplever at hun har daglige afføringer og at afføringen er blød og grødet, så fungerer maven fint.
Så din datter øger ikke sin vægt nok efter min mening og jeg synes det vil være relevant at finde ud af hvorfor. Jeg håber at din læge har sagt det samme, da du var til kontrol og at lægen også har vejledt dig i hvordan du skal forholde dig ...?
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske