Svar: D-dråber og hård mave
20. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Linda
Det sker nogle gange at familier oplever problemer med D-dråber, ofte dog ikke i form af forstoppelse, men derimod i form af mavekneb.
Det er rigtigt at man før hen i tiden kunne købe forskellige d-dråber der alle var opslæmmet i noget forskelligt og det var derfor let at forsøge med et andet præparat for at se om det gav nogen forskel. Sådan er det dog ikke mere og derfor er det netop ACD-dråber man anbefaler i stedet for D-dråberne, hvis barnet har problemer.
Jeg synes derfor roligt du kan forsøge med ACD-dråber som de har sagt på apoteket og jeg håber at det hjælper og giver jer lidt mere ro.
Du skal være opmærksom på at det nogle gange kan være en god idé at give børn laktulose, selvom de bliver ammet 100 pct. Hvis barnet har problemer med forstoppelse, så er det rigtig vigtigt at holde barnets mave igang - uanset hvilken form for mælk/ernæring barnet får. Du må give 1 ml pr kg, han vejer og det er en fordel at dele dosis i 2. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så kan du give ham 3 ml laktulose aften og 3 ml morgen og naturligvis regulere ind, så afføringen er lind og fin:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske