Svar: Grøn afføring, skrigeri og små knuder i nakken

19. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære trætte mor

For at starte med det sidste først - knuder i nakken og brystet, så synes jeg at du skal få lægen til at se på dette. Knuder ved brystvorterne kan skyldes hormonpåvirkning via modermælken og det er meget normalt. Små piger kan også få lidt mælkeflåd fra brystet - heksemælk kalder man det. De kan også få lidt blodig udflåd fra skeden, hvilket også er en hormonelpåvirkning fra deres mor.

Knuderne i nakken synes jeg dog ikke hun skal have. Det kunne måske være derfor hun græder så meget. Nogle børn vil i forbindelse med fødslen eller efterfølgende få lidt korte halssener og vil have en foretrukken side at dreje hovedet til. Det er vigtigt at få dette bearbejdet og løsnet og det kræver normalt henvisning til en fysioterapeut. Jeg synes det er relevant at lægen vurdere om det er hensigsmæssigt hos jer - især hvis hendes grådanfald skyldes at hun måske har ondt i nakken - har myoser eller lignende som generer hende:o)

Med hensyn til udmalkning, amning og flaskegivning, så er der mange ting man kan gøre, for at stimulere til mere mælk. Men det kræver rigtig meget og et eller andet sted, så tænker jeg at du skal overveje meget, hvordan du vil prioritere din tid. Jeg vil meget gerne støtte dig i amning og fortælle dig en masse om hvordan du får din mælkeproduktion øget, måske kan få din datter til at spise ved brystet igen osv. Men det kommer til at kræve mange ressourcer og i forvejen bruger du meget tid på udmalkning og jeg fornemmer at det er hårdt for dig ...

Jeg vil som sagt gerne støtte og hjælpe, men jeg synes også du skal overveje om det er det værd. Et eller andet sted tænker jeg jo også at det er vigtigt at din datter trives, tager på og at du får tid til at nyde hende og være sammen med hende på en god måde. At give hende en flaske og så bruge tiden ved siden af på at pludre, lege og være sammen på en god måde, ...

Annonce

... kan være rigtig godt givet ud frem for at malkeud, give flaske, forsøge med brystet osv. - hvor hun naturligt i en periode sandsynligvis vil afvise dig - hvilket er rigtig hårdt ...

Så støtten kan du få, men du skal gøre op med dig selv, hvad du ønsker og vil og så hjælper jeg dig med den beslutning uanset hvad det er:o)

At afføringen er grønlig skyldes sandsynligvis jernindholdet i modermælkserstatning. Det kan naturligvis også skyldes at du har spist et eller andet som gør afføringen mere grøn, det er heller ikke usædvanligt. Børn der får modermælkserstatning har dog ofte grønnere afføring end børn der får brystmælk.

Med en vægt på 5100g er din datters døgnbehov 850ml og fordelt på 6 måltider i døgnet skal hun have mellem 140-150ml hver gang. Hvis din datter således kun får 500ml i døgnet, så kan det også være derfor hun græder - hun er simpelthen sulten og har faktisk behov for 350ml mere ..

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes I skal forsøge med en anden type sutteflaske og sutteflaskesut, for at se om hun bedre kan spise gennem den. Forsøg med både gummi og silikonesutter og i forskellige former og længder. Vær opmærksom på at flaskesut og låg naturligvis skal slutte tæt, men det må ikke spændes så stramt at vaccum forsvinder og barnet ikke kan arbejde med mælken og let få mælken ud.

Du kan også overveje om I skal give lidt laktulose til at holde maven igang fordi det er vigtigt for indtaget af mælk. I første omgang er du dog nødt til at øge mælkeindtaget en del, fordi din datter skal tage mere på i vægt og hun får umiddelbart ikke mælk nok ... desværre:o(

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, og som sagt vil jeg gerne hjælpe med amning, hvis det er dit valg. Læs også det spørgsmål og svar som hedder "Amning i konkurrence om flaske" fra 12 september 2007.

Jeg håber det vil hjælpe dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!