Svar: Amning, søvn, dagpleje og daglige rytmer
17. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Jeg synes det lyder fornuftigt at I forsøger med en fast plan for dagen, det vil sige faste tidspunkter for lur, mad osv. som naturligvis så vidt muligt skal passe med den rytme jeres dagplejer har.
Det lyder umiddelbart fint med en formiddagslur og en middagslur - sammenlangt sover de fleste børn i denne alder 2½-4 timer i løbet af dagen og om natten sover de 11-12 timer, altså sammenlagt ca 14 timer i døgnet. Hvis de sover meget om dagen bliver nattesøvnen kortere og modsat.
Da jeres dreng nu er blevet 8 måneder, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne begynde med lidt mere rigtig mad. Det vil sige lidt mere mad i stykker, han skal igang med rugbrødshapsere til frokost og kan så her få lidt rester fra aftensmaden ved siden af, lidt grøntsagsmos og lignende til at fylde op. Han må meget gerne få brødskorper i form af en ½ bolle med lidt smør, lidt ost i stænger eller lignende, som han naturligvis bliver bedre til at spise i takt med at han bliver ældre.
Derudover tænker jeg at der skal skrues lidt ned for mælkeindtaget. Det er fint at bruge mme i grød og mos, for at gøre dette lidt mere lindt i konsistensen og energiberige det lidt. Så kan han ved siden af dette drikke vand. Derudover kan du amme eller give flaske og han behøver kun amning/flaske 3 gange dagligt. Hvis du giver ham mindst 400ml mme af flaske behøver han ikke jerntilskud ved siden af. Ammer du stadig mere end du giver mme af flaske, så synes jeg du skal tilbyde ham jern også selvom du bruger mme i madlavningen.
Nu ved jeg jo ikke hvad tid du regner med at aflevere ham i dagpleje og hvordan dagplejers rytme ser ud, men ofte vil det være sådan at barnet puttes til formiddagslur mellem 9-10, så spiser de frokost 11.30-12 og herefter puttes børnene så til middagslur...
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06.00: Evt. Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Morgen/Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt (frugtmos eller frisk frugt i stykker). Hvis han ikke kan holde sig vågen til dette, så må du forsøge at slå lidt frugt sammen med havregrøden/morgenmåltidet. Hvis han skal spise grød hjemme, kan han evt. få ½ bolle og lidt frugt når han afleveres hos dagplejer.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og tilbehør fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle eller lignende. Ved siden af grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur med amning eller en flaske mme ca kl. 13
Eftermiddag 15.00-16.00: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, evt. lidt A38 som nu, frisk frugt eller bær, ½ bolle med smør, lidt ost osv. Vand af kop
Aften 18.00: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Det er vigtigt at maden både indeholder mad i stykker, som skal tygges og mad som er moset der fylder godt op i maven. Udgangspunktet er det I andre spiser, naturligvis i en konsistens han kan kapere. Vand af kop.
Kan evt. tilbydes lidt frugtgrød til dessert, nogen forældre vælger også at indføre en 'godnat-grød' i denne alder, for at være sikre på at barnet ikke er sulten.
Puttes til natten med amning eller flaske mellem 19-20 og afviser han brystet må det være sådan.
Tilbydes flaske eller bryst sen aften 23-24
Nat 24-06: Behøver ikke mælk i dette tidsrum. Kan altså her sove igennem. Vågner han beroliges han med stillingsskift og kærtegn, er han tørstig kan han tilbydes vand.
Mit råd er at I husker på at 3 flasker eller amninger er nok til at dække hans mælkebehov, især når du også bruger mme i madlavningen. Du kan bruge Allomin, Hipp eller Nan - det er alle 3 meget gode produkter - giv ham det han bedst kan lide - der er forskel på smagen. Det er praktisk at bruge Type 2 i madlavning fordi det lettere opløses i vand og således kan bruges direkte i maden. Du behøver således ikke stå og blande det før det kommes i, hvis du ved at du har bruge 150ml vand, så kan du komme pulver svarende til dette direkte i grøden eller mosen. Samtidig kan type 2 opblandet i koldt vand og kan således gives som kold mælk - alternativ til sødmælk.
Generelt gælder dog at hvis barnet trives godt på type 1, så kan man fint bibeholde den og behøver ikke skifte til type 2. Men da du ammer og supplere med mme i madlavning, så synes jeg der er mange fordele ved at bruge tilskudsblandingerne, så hold du dig bare til dem.
At sove igennem betyder at han kan sove mellem 5-7 timer i træk og jeg tænker at det er dejligt hvis disse timer kunne ligge mellem 23-24 og 06 ... Derfor vil jeg foreslå jer at I forsøger at give ham en flaske sen aften inden I selv går i seng, for at se om han så kan lade være med at vågne 02 ... det kunne være dejligt for jer alle 3. Han kan sandsynligvis spise den mere eller mindre i søvne.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske