Brev:
Amning, søvn, dagpleje og daglige rytmer
17. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Amning, søvn, dagpleje og daglige rytmer
Hej Helen,
Jeg er mor til en sund og glad dreng på 8 mdr.
Jeg har nogle spørgsmål til dig ang. amning, søvn, dagpleje og daglige rytmer.
Vi har haft en rigtig god rytme i meget lang tid, men nu synes jeg at han har taget et udviklingsskridt og trænger til lidt nye rutiner. Han skal starte i dagpleje om 14 dage og jeg synes at han skulle lidt mere ind i ”skema”, så hun har en chance for at passe ham.
Vi skiftede lidt ud i rutinerne for en uge siden og vil gerne beskrive det for dig.
06.00-06.30 - Han vågner – vi hygger lidt og står så op.
06.30 – 07.00 – morgenmad. Bestående af enten havregrød eller hirsegrød med sveske/pæremos. (Alt hjemmelavet, her bruger jeg 1 dl. Allomin - Han er meget glad for havregrøden og spiser denne med stor fornøjelse)
08.00-08.30 lægger ham ud til første lur. (Han er hurtig træt og er lidt pjevset, så jeg kan ikke holde ham meget længere) Han sover tit imellem 1,5-2,5 timer.
11.00-12.00 får han frokost – varieret mellem forskellige typer af grød. Nogen gange lavet selv og nogen gange pulver-købe-grød, med hjemmelavet frugt mos på (ofte pære). Jeg har forsøgt med øllebrød, det er han ikke så glad for og det bliver hurtig et måltid med tårer. Jeg giver ham helst ikke æble, fordi jeg synes at han får røde kinder og rød numse, måske lidt allergi for æble. Jeg holder mig også ofte fra banan, da han bøvler med lidt hård mave i forvejen. (Vi giver ham 5 ml Lactulose to gange dagligt) Til den hjemmelavede grød bruger jeg ca. 1 dl Allomin.
Så hygger vi, går tur, leger og ved ca. 13.00-14.00 tiden er han træt igen, alt efter hvordan formiddagsluren var. Jeg lægger ham ud igen og han tager her igen 1,5-2,5 timer.
Jeg forsøger at amme ham inden jeg lægger ham ud, men han er ikke altid interesseret.
15.00-16.00 - Jeg er begyndt på at give ham en eftermiddagssnack når han vågner. Det kan være frugtmos og en skorpe som han kan tygge lidt i eller A38 med frugtmos. Jeg ammer ham evt. igen, men heller ikke her er det altid en succes.
Han spiser aftensmad ved 17.30-18.00 tiden og det er fisk, svinekød eller kylling med forskellig grøntsagsmos til. Alt hjemmelavet. Jeg blander det med modermælkserstatning, ½-1 dl Allomin og fedtstof.
Han bliver puttet ca. 19.30 og jeg ammer ham ikke længere ved puttetid. Vi har lavet et andet putteritual, da han kun ”fjollede” når jeg ammede ham. Han var simpelthen ikke sulten igen efter aftensmaden.
Han kan vågne lidt indtil vi går i seng, skal dog bare have sutten.
Alt imellem kl. 24 og 02 vågner han og vil gerne have en flaske. Jeg laver 200 ml HIPP MME, som han drikker alt af. Det er på det tidspunkt ikke nok for ham at få lidt vand, sutten eller blive puttet igen. Jeg kunne amme ham her, men så vågner han hurtig igen og er mere sulten, tror vi. Så vi valgte at give ham en flaske om natten, så kan far også hjælpe til.
Han vågner igen, alt efter tidspunkt med flasken, ved 4-5 tiden og får sutten. Hvis han er utrøstelig så ammer jeg ham her. Han falder i søvn hos mig og jeg kan rolig putte ham i sin seng igen. Så sover han ind til 06.00-06.30.
Han sover flot på sit eget værelse og det har givet en del mere nattero, da vi ellers vækkede hinanden.
Det var lidt om hvordan vores rytme ser ud. Så til mine spørgsmål:
Jeg ammer ham mindre og mindre – han ”gider” ikke helt vente på at det løber til, så han fjoller ofte. Jeg har ammet ham godt indtil for ca. en måned siden, og i og med at han får 3 gode måltider, så er amning mindre interessant for ham. Når jeg ammer ham så lidt om dagen skal han så have en flaske MME i stedet for eller får han nok da han også får MME i maden?
Jeg er i tvivl om jeg skal bruge Allomin1/HIPP MME1 eller Allomin2/HIPP MME2 – hvad anbefaler du?
Hvordan med jern når han får MME? Er det så også nødvendigt? Han har, som skrevet tidligere, lidt maveproblemer, men det går godt når vi giver ham Lactulose.
Hvordan synes du vores rytme ser ud? Jeg synes det er svært at få alt presset ind med lur, mad og mellemmåltider. Jeg vil gerne have at han kun skal sove to lure på en dag, så han kan komme ind i en rytme som er overskuelig for dagplejen.
Vi kunne godt tænke os at han snart sov igennem :-). Vi har helt siden han blev født, rodet med de nætter. Han har været meget vågen, spist, sovet, spist og vågnet. Noget rigtig roderi. Men det har lykkedes mig at amme ham og det er først nu i det sidste at han får flaske, fordi han virkede mere sulten end før. Hvornår kan man forvente at han sover igennem? Kan man snart tage kampen med ham, og stole på at han er mæt fra dagens måltider? Har du nogen gode råd?
Ja det blev til en lang forklaring, og jeg håber at du forstår mine spørgsmål.
Mange tak for hjælpen,
Med venlig hilsen
Pia