Svar: Hård mave?
15. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Aksel og mor
Måske har din lille dreng allerede haft afføring igen nu hvor jeg svarer dig ...?
Det er sådan at børn der bliver ammet godt kan have mange dage imellem deres afføringer uden at det betyder noget. Der er ikke ret mange affaldsstoffer i modermælk og det betyder at barnet optager næsten det hele og at der går 7-10 dage imellem ammebørn afføringer er således normalt med den alder din dreng har. Til sammenligning skal børn der får flaske have afføring en gang i døgnet.
Det er dog meget vigtigt at man observerer hvordan barnet har det og hvis et barn virker til at have ondt, når de skal af med afføringen, hvis barnet er meget grædende og hvis afføringen er hård når den kommer ud - så skal man give barnet laktulose - også selvom det er et barn som udelukkende får brystmælk.
Nogle børn har kun behov for laktulose i en kort periode, andre har behov for det gennem længere tid og det er altid vigtigt at man trapper langsomt ud for hele tiden at følge med i om maven fungerer uden eller hvor lidt man kan give for at holde maven igang.
Det lyder som om at din dreng får nogle jag som gør ondt og det der er interessant er jo om de smertejag kommer fra maven eller hvad det skyldes. Det er oplagt at tænke i mavesmerter og derfor lyder det som en god idé at give ham laktulose igen. Det er vigtigt at holde godt gang i den mave, fordi det har indflydelse på hans appetit og dermed på hans trivsel og udvikling generelt.
Man oplever (dog sjældent) det man kalder obstipationsdiarré, hvor der kan stå en lidt hård klump af afføring og stoppe i tarmene og her ved siden af driver så den vandige afføring som naturligt kan forveksles med diarré. Det lyder som om at jeres læge har mistænkt dette ... Normalt vil man her gå ind og give barnet et klyx i endetarmen og på den måde få løsnet den afføring der står og få sat gang i barnets tarme. Jeg tror dog ikke umiddelbart at det er tilfældet hos jer, men jeg synes det er relevant at du drøfter det med lægen og får en vurdering her, hvis din dreng fortsat ikke har haft afføring. Jeres læge har jo været inde over før.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske