Svar: Hård mave?

15. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Aksel og mor

Måske har din lille dreng allerede haft afføring igen nu hvor jeg svarer dig ...?

Det er sådan at børn der bliver ammet godt kan have mange dage imellem deres afføringer uden at det betyder noget. Der er ikke ret mange affaldsstoffer i modermælk og det betyder at barnet optager næsten det hele og at der går 7-10 dage imellem ammebørn afføringer er således normalt med den alder din dreng har. Til sammenligning skal børn der får flaske have afføring en gang i døgnet.

Det er dog meget vigtigt at man observerer hvordan barnet har det og hvis et barn virker til at have ondt, når de skal af med afføringen, hvis barnet er meget grædende og hvis afføringen er hård når den kommer ud - så skal man give barnet laktulose - også selvom det er et barn som udelukkende får brystmælk.

Nogle børn har kun behov for laktulose i en kort periode, andre har behov for det gennem længere tid og det er altid vigtigt at man trapper langsomt ud for hele tiden at følge med i om maven fungerer uden eller hvor lidt man kan give for at holde maven igang.

Det lyder som om ...

Annonce

... at din dreng får nogle jag som gør ondt og det der er interessant er jo om de smertejag kommer fra maven eller hvad det skyldes. Det er oplagt at tænke i mavesmerter og derfor lyder det som en god idé at give ham laktulose igen. Det er vigtigt at holde godt gang i den mave, fordi det har indflydelse på hans appetit og dermed på hans trivsel og udvikling generelt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Man oplever (dog sjældent) det man kalder obstipationsdiarré, hvor der kan stå en lidt hård klump af afføring og stoppe i tarmene og her ved siden af driver så den vandige afføring som naturligt kan forveksles med diarré. Det lyder som om at jeres læge har mistænkt dette ... Normalt vil man her gå ind og give barnet et klyx i endetarmen og på den måde få løsnet den afføring der står og få sat gang i barnets tarme. Jeg tror dog ikke umiddelbart at det er tilfældet hos jer, men jeg synes det er relevant at du drøfter det med lægen og får en vurdering her, hvis din dreng fortsat ikke har haft afføring. Jeres læge har jo været inde over før.

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin