Svar: Udvikling, søvn om dagen, mælkemængde og begynde på skemad
12. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Malene
Det lyder som om at Julie har det rigtig godt, hun sover godt, har mod på verden, spiser fint og udvikler sig i sund og god retning - det er rigtig dejligt!
De fleste børn skal være omkring 6 måneder inden de kan sidde i længere tid - det vil sige sidde i høj stol og sidde op i deres barnevogn. Nu kan jeg jo ikke se din datter, men hvis du oplever at hun i maveliggende stilling har godt svej i ryggen, kommer flot op på armene og ikke kun ligger fladt på maven, så begynder hun at have god styrke i ryggen. Sidde rigtigt kan hun dog ikke endnu - du vil sikkert se at hendes ryg er buet og ikke strakt, hvis du prøver at sætte hende op.
Er hun nogenlunde stærk i ryggen kan du dog godt forsøge at elevere hendes ryglæn lidt. Nu hvor det er så varmt, så kan du evt. lægge dynen under madrassen i barnevognen, så hele madrassen eleveres lidt og hun ligger lidt mere på skrå og kan bedre kigge ud - i stedet kan hun så få et lille tæppe over sig.
Det er dog stadig vigtigt at hun ligger på gulvet så meget som muligt, fordi det er der hun træner og styrker sin ryg.
Hendes vægtøgning lyder rigtig fin. Tommelfingerregel lyder at børn skal fordoble deres fødselsvægt inden for det første ½ år og 3 doble vægten inden for de første 12 måneder. Hun lyder altså til at tage rigtig fint på. Du kan på medlemssiden oprette hende i barnets bog og sætte hendes vægt og længemål på kurverne - så kan du se at hun vokser som hun skal.
Du kan ikke regne med at hun bliver ved med at tage ligeså meget på som hun gjorde i starten. Hendes vægt skal hele tiden øges men ikke med samme hast. Det vigtigste er at hun følger sin egen kurve.
Hendes mælkeindtag lyder helt okay. De fleste børn ligger mellem 800-1000ml mælk dagligt og det holder hun sig jo fint indenfor. Det er fint at tilbyde hende 6-7 flasker dagligt og på den måde lade hende selvregulere behovet. Ekstra vand de varme dage og også okay:o)
Det er meget flot at hun allerede sover igennem om natten - nyd det - det vil mange misunde dig. Du skal regne med at hun de næste måneder vil have behov for flaske sen aften og tidlig morgen, men det vil være rigtig godt, hvis du kan bibeholde rytmen med ikke at behøver mælk midt nat...
At hun i øjeblikket sover 4 lure i løbet af dagen er meget alderssvarende og det ændrer sig igen - ofte i takt med at hun begynder med lidt skemad og dermed lidt mere fast struktur for dagen. Når hun vågner efter 45 minutter, så lyder hun jo atter klar til at møde verden og som om at hun har overskud og så indhenter hun den manglende søvn om natten ...
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det er godt at starte med grød af ris, majs, hirse og boghvede. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom jeres datter måske virker til at kunne spise meget, så skal I ikke proppe hende og lade hende selv styre det i starten. Det er vigtigt at I starter med 4-5 skefulde og stopper, så hendes mave har en mulighed for at følge med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan I begynde at tilbyde en anden type grød, så hun får lidt forskellig smag og I kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt. Frugtmos kan også have en positiv effekt på maven - f.eks. sveskemos, æble og pæremos. Ved siden af tilbyder I vand af et lille glas eller en lille kop, så hun kan lære at drikke på denne måde.
Hendes indtag af grød øges langsomt og når det går godt og hun kan spise en lille dl. så kan I begynde at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt. Her vil hun måske være omkring 5-5½ måned og hun kan så få grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre at få lidt fordelt på to måltider end at spise et stort måltid på en gang. Grøden bibeholder I, så hun får noget hun kender og så kan I forsøge at introducere lidt grøntsagsmos. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash I starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof med mindre I laver maden 100 pct på modermælkserstatning. Hvis I vælger at købe de industrielle produkter, så behøver I ikke tilsætte ekstra fedt. Det er en god idé at I bruger forskellige typer fedtstof. I en grød smager smør, kærgården og andre blandingsprodukter ofte bedst, hvorimod til en grøntsagsmos kan man også godt bruge lidt olie, plantemargarine og lignende.
Jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej - det er en helt ny verden der åbner sig, når man skal igang med skemaden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske