Brev:
Udvikling, søvn om dagen, mælkemængde og begynde på skemad
12. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Udvikling, søvn om dagen, mælkemængde og begynde på skemad
Hej Helen
Min datter Julie er 4 måneder på fredag. Hun er en glad og kvik pige med appetit på livet. Hun er meget nysgerrig. Ruller ivrigt begge veje, putter alting i munden og undersøger alting med både øjne og mund. Hun har lige fundet ud af at hun har fødder. Pludrer og snakker vældigt hele dagen, giver store smil og klukler ind imellem. Hun holder selv hovedet og er blevet god til at støtte på benene. Vi går til babysvømning en gang om ugen og hun er tit med i bæreselen når jeg handler ind eller ligger i barnevognen og leger.
Hvornår må hun begynde at komme lidt op at sidde i barnevognen, så hun bedre kan følge med i verden omkring hende? Det er ligesom om det er for kedeligt for hende at ligge der. Hun vil gerne kunne se og jeg vil også gerne snart kunne gå en tur med hende, når hun er vågen og ikke kun altid når hun sover.
Hun var 3400 g. ved fødslen og vejede for 3 uger siden 6.1 kilo. Er det ok? Kan jeg stadig regne med at hun skal tage 200 g. eller mere på om ugen, eller er det kun de første måneder det gælder?
Hun spiser udelukkende modermælkserstatning, får den grønne allomin for at holde maven igang, og der er ingen problemer der. Hun får ca. 800 - 900 ml om dagen fordelt på 6 flasker (enkelte dage 7 flasker). Hvis jeg stadig skal regne med en sjettedel af hendes vægt er det jo ikke nok, men pigebarnet vil ikke have mere. Hun har gode tunge tissebleer altid. Hun er ikke så glad for hverken vand eller kamillete. Vi har dog fået lidt ekstra væske i hende i de dage, hvor det har været meget varmt.
Hun får en flaske ved midnatstid og så vågner hun klokken 6 om morgenen. De sidste par dage har vi uden problemer kunnet lægge hende i seng ved 20 tiden. Hun spiser den sene flaske i søvne. Vi har længe bøvlet med at få hende i seng. Hun har været vant til at falde i søvn hos mig, men det løb vi sur i, og vi har nu de sidste aftener kunnet lægge hende med en stofble som hun har møffet med indtil hun er faldet i søvn. Skønt og vi krydser fingre for at det fortsætter.
Om dagen sover hun ikke lang tid ad gangen. Ca 4 lure a 45 min. Den sidste lur tager hun senest klokken 17.30 for at vi kan få hende i seng ved 20 tiden. Kan jeg på nogen måde vænne hende til at sove færre men længere lure eller er det bare sådan det er med hendes alder?
Der er ingen problemer med at få hende til at sove i barnevognen, men efter de 45 minutter er hun klar igen (også efter en omgang babysvømning, hvor hun virkelig får brændt noget krudt af)
Jeg regner med lige så stille at state op med skemad på fredag når hun er fulde 4 måneder. Hun virker klar. Tager uden problemer D-vitaminen på en ske, følger med når vi spiser og virker i det hele taget klar til noget nyt. Hvordan griber jeg det bedst an?
Jeg ved godt at det kun er et par skefulde i starten, men hvornår kan vi regne med at grøden kan udgøre et helt måltid, og skal hun så bare have vand til det måltid eller også mælk der? Fordi hun kan vel ikke blive ved med at tage den mængde mælk samtidig med at hun får grød og mos? Vi føler os lidt på herrens mark med det her mad halløj og vil være glade for lidt vejledning.
Venlig hilsen
Malene