Udvikling, søvn om dagen, mælkemængde og begynde på skemad

12. maj 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Udvikling, søvn om dagen, mælkemængde og begynde på skemad

Hej Helen

Min datter Julie er 4 måneder på fredag. Hun er en glad og kvik pige med appetit på livet. Hun er meget nysgerrig. Ruller ivrigt begge veje, putter alting i munden og undersøger alting med både øjne og mund. Hun har lige fundet ud af at hun har fødder. Pludrer og snakker vældigt hele dagen, giver store smil og klukler ind imellem. Hun holder selv hovedet og er blevet god til at støtte på benene. Vi går til babysvømning en gang om ugen og hun er tit med i bæreselen når jeg handler ind eller ligger i barnevognen og leger.

Hvornår må hun begynde at komme lidt op at sidde i barnevognen, så hun bedre kan følge med i verden omkring hende? Det er ligesom om det er for kedeligt for hende at ligge der. Hun vil gerne kunne se og jeg vil også gerne snart kunne gå en tur med hende, når hun er vågen og ikke kun altid når hun sover.

Hun var 3400 g. ved fødslen og vejede for 3 uger siden 6.1 kilo. Er det ok? Kan jeg stadig regne med at hun skal tage 200 g. eller mere på om ugen, eller er det kun de første måneder det gælder?

Hun spiser udelukkende modermælkserstatning, får den grønne allomin for at holde maven igang, og der er ingen problemer der. Hun får ca. 800 - 900 ml om dagen fordelt på 6 flasker (enkelte dage 7 flasker). Hvis jeg stadig skal regne med en sjettedel af hendes vægt er det jo ikke nok, men pigebarnet vil ikke have mere. Hun har gode tunge tissebleer altid. Hun er ikke så glad for hverken vand eller kamillete. Vi har dog fået lidt ekstra væske i hende i de dage, hvor det har været meget varmt.

Hun får en flaske ved ...

Annonce

... midnatstid og så vågner hun klokken 6 om morgenen. De sidste par dage har vi uden problemer kunnet lægge hende i seng ved 20 tiden. Hun spiser den sene flaske i søvne. Vi har længe bøvlet med at få hende i seng. Hun har været vant til at falde i søvn hos mig, men det løb vi sur i, og vi har nu de sidste aftener kunnet lægge hende med en stofble som hun har møffet med indtil hun er faldet i søvn. Skønt og vi krydser fingre for at det fortsætter.

Om dagen sover hun ikke lang tid ad gangen. Ca 4 lure a 45 min. Den sidste lur tager hun senest klokken 17.30 for at vi kan få hende i seng ved 20 tiden. Kan jeg på nogen måde vænne hende til at sove færre men længere lure eller er det bare sådan det er med hendes alder?

Der er ingen problemer med at få hende til at sove i barnevognen, men efter de 45 minutter er hun klar igen (også efter en omgang babysvømning, hvor hun virkelig får brændt noget krudt af)

Jeg regner med lige så stille at state op med skemad på fredag når hun er fulde 4 måneder. Hun virker klar. Tager uden problemer D-vitaminen på en ske, følger med når vi spiser og virker i det hele taget klar til noget nyt. Hvordan griber jeg det bedst an?

Jeg ved godt at det kun er et par skefulde i starten, men hvornår kan vi regne med at grøden kan udgøre et helt måltid, og skal hun så bare have vand til det måltid eller også mælk der? Fordi hun kan vel ikke blive ved med at tage den mængde mælk samtidig med at hun får grød og mos? Vi føler os lidt på herrens mark med det her mad halløj og vil være glade for lidt vejledning.

Venlig hilsen

Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger