Svar: Urolig nattesøvn, mælk og hvilken slags mælk og hvad med jern
8. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at det hele går fint hos jer og det er dejligt at høre at din datter trives i vuggestuen. Det kan som du skriver næsten ikke undgås at hun får nogle forkølelser og lidt forskellige bakterier med sig, så en indkøring er ofte også forbundet med lidt sygdom - desværre. Heldigvis går vi jo den lyse sommer i møde og det plejer at hjælpe lidt på forkølelse og immunforsvar:o)
I må gerne give jeres datter lidt kamillete med lidt sukker og mælk når hun skal sove eller om morgenen, når hun vågner, hvis I oplever at hun er generet i sin hals og slimhinder. Det skal ikke være store mængder men en lille smule er godt at få, når man er forkølet.
Det vil også være en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet om natten. Det kan I gøre ved at lægge en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden. Hun er stadig for lille til at sove med rigtig hovedpude.
Det er helt rigtigt at hun drømmer og derfor sover mere uroligt og kan græde i søvne. Hun oplever rigtig meget nu, - verden er pludselig stor og der er meget at forholde sig til. Både det at hun nu passes ude, konflikter med andre børn (legetøj der pludselig tages ud af hånden på en) og det faktum at I faktisk går fra hende og hun skal finde tryghed og ro hos en anden. Samtidig skal hun jo vende sig til den nye hverdag og alt hvad dertil hører. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme om natten.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt og det lyder helt alderssvarende og som en god idé at lade hende sove 45 minutter til en times tid om formiddagen stadigvæk. Det hjælper hende netop også til bedre at kunne kapere alle de nye indtryk som dagen bringer.
Med hensyn til rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Med den alder din datter har nu, så vil det være passende at tilbyde hende modermælkserstatning og hvis hun får 400ml mme dagligt, så er hendes jernbehov dækket ind. Hendes samlede mælkeindtag bør være på ca 500ml og det er altså alt incl. Det vil sige de 400ml mme og så den smule mælk der indgår i ost, sovs, grød osv. eller en lille portion tykmælk eller lignende.
Det er vigtigt at du bibeholder mme til hun er 12 måneder gammel, herefter slutter du med at give flaske og hun kan indtage sit mælkebehov med almindelig mælk og surmælksprodukter.
Hvis du ikke giver hende 400ml mme dagligt, men f.eks. kun kommer op på 350ml, så skal hun have fuld dosis jern ved siden af. Det er sådan at jernindholdet i modermælkserstatning er meget lavt og hvis man udregner det vil de 400ml faktisk ikke være tilstrækkeligt. Optagelsen af jernet er dog bedre, når det gives via jernberiget modermælkserstatning hvorfor de 400 ml er nok. Men modsat - får barnet ikke 400, så skal der gives fuldt jerntilskud ved siden af.
Jeg håber jeg er kommet igennem det hele og du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske