Svar: Tænder, tøj

7. maj 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pernille

Når man taler med børnetandplejen så plejer de at sige, at det er fint at børn får tænder sent. Nogle børn får først tænder når de er 1 år og tandlægerne siger at så holde de bedre. De bliver jo ikke udsat for f.eks. mælkesukker, som de naturligt bliver hvis de kommer frem imens at barnet fortsat ammes eller får modermælkserstatning.

Der er heller ingen problemer i at tygge mad og spise, selvom man ikke har tænder, så på den måde skal du ikke bekymre dig. Det er lidt forskelligt fra kommune til kommune, hvornår man bliver kaldt til første tandlæge eftersyn. I nogle kommuner er det når barnet er 1½ år, i andre kommuner først når barnet er ca 3 år gammelt.

Med hensyn til hue, så synes jeg en elefanthue ...

Annonce

... er for varm med det vejr vi har i øjeblikket. Din datter vil have det fint med en bøllehat eller en kasket med skygge og stof ned i nakken. Huen eller hattens funktion er her at skygge for solen, når hun er på legepladsen og ikke at holde hende varm:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vil være fint at give hende en trøje på, når hun er ude, da jeg går ud fra at hun stadig er mest i skyggen. Sørg derfor for at hun har en trøje med sig og så fortæl dagplejer at du gerne vil have at hun får en trøje på. Jorden er stadig kold og hun sidder sikkert stadig meget ned. Da hun er så snottet som hun er, så vil du gerne have at hun får lidt ekstra på ... det må være okay at sige sådan:o)

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.