Svar: Tænder, tøj
7. maj 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Pernille
Når man taler med børnetandplejen så plejer de at sige, at det er fint at børn får tænder sent. Nogle børn får først tænder når de er 1 år og tandlægerne siger at så holde de bedre. De bliver jo ikke udsat for f.eks. mælkesukker, som de naturligt bliver hvis de kommer frem imens at barnet fortsat ammes eller får modermælkserstatning.
Der er heller ingen problemer i at tygge mad og spise, selvom man ikke har tænder, så på den måde skal du ikke bekymre dig. Det er lidt forskelligt fra kommune til kommune, hvornår man bliver kaldt til første tandlæge eftersyn. I nogle kommuner er det når barnet er 1½ år, i andre kommuner først når barnet er ca 3 år gammelt.
Med hensyn til hue, så synes jeg en elefanthue er for varm med det vejr vi har i øjeblikket. Din datter vil have det fint med en bøllehat eller en kasket med skygge og stof ned i nakken. Huen eller hattens funktion er her at skygge for solen, når hun er på legepladsen og ikke at holde hende varm:o)
Det vil være fint at give hende en trøje på, når hun er ude, da jeg går ud fra at hun stadig er mest i skyggen. Sørg derfor for at hun har en trøje med sig og så fortæl dagplejer at du gerne vil have at hun får en trøje på. Jorden er stadig kold og hun sidder sikkert stadig meget ned. Da hun er så snottet som hun er, så vil du gerne have at hun får lidt ekstra på ... det må være okay at sige sådan:o)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske