Svar: Søvn og allergi
5. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
I princippet skal børn have lov til at sove, når de sover og de skal have lov til at regulere deres søvn selv. Nogle børn trives bedst med en lang formiddagslur, men mange har det faktisk tit sådan at formiddagsluren er den korte lur og middagsluren den længste.
Det er sådan når vi sover at søvnen har forskellige faser og vi skal ligesom igennem alle faser for at føle os udhvilede og tilfredse. På nuværende tidspunkt ligner din datters søvn endnu ikke helt søvnen hos voksne, men den er dog inddelt i faser og derfor har hun brug for en gang imellem at tage sig en 'lang skraber'.
Det vil ofte være sådan at hvis barnet har sovet godt om natten og der har fået en god lang søvn, så vil barnet ikke have behov for at sove så længe om formiddagen. Det vil således være naturligt at barnet sover sine korte lur der. Over middag, hvor det så er længere tid siden at barnet har sovet langt og sammenhængende sidst og hvor barnet i kraft af sin alder og vågenhed i løbet af morgen og formiddag har fået en masse indtryk der skal bearbejdes, så vil barnet have behov for en lidt længere middagslur. Derfor sover barnet ofte sin længste lur på dette tidspunkt.
Alt efter hvor længe barnet sover, vil hun naturligvis kunne have behov for en powernap sidst på dagen, andre begynder at kunne springe denne over.
Hvis din datter og du trives med at hun nogle dage sover længe og rytmen således ændrer sig lidt hele dagen igennem, så er det helt fint og ikke noget du behøver gøre noget for at ændre. Men hvis du har det bedst med at vide nogenlunde, hvornår hun står op, sover sine lure osv. så vil det være fint, at du forsøger at putte hende til nogenlunde fast tid hver dag. Du må så et eller andet sted tro på, at hvis hun er træt, så sover hun og når hun vågner, så behøver hun ikke sove mere. Du må altså et eller andet sted tro på at hun selv kan regulere det ind.
Det vil normalt være sådan at barnet helt automatisk regulerer sin søvn efter tidspunkterne for mad, leg, bad, amning osv. og på den måde vil en naturlig rytme i dagligdagen spille ind på barnets søvn. Det vil på samme måde være hensigtsmæssigt at hun tilbydes mad til nogen lunde fast tid, så hun stille og roligt lærer at der er morgenmad, frokost, aftensmad osv. På den måde sikrer du hende jo hendes behov for mad og samtidig får I så en naturlig rytme på dagen...
Hvis hun vælger at sove en lang formiddagslur en dag, så vil det sandsynligvis være fordi hun ikke har sovet så godt om natten eller på anden måde har det behov og så skal hun naturligvis have lov til det:o)
Med hensyn til allergi og grød, så lyder det som om at din datter har reageret på den grød hun har fået. Nu ved jeg ikke, hvordan du har lavet grøden, hvad ingredienser du har brugt. Men det vil være relevant at du forsøger at tilbyde hende en anden slags grød eller mos og du er nødt til at forsøge dig frem.
Det kan naturligvis være majs, hun reagerer på. Det kan dog også være mælkeproteinerne. Du kan derfor overveje om du skulle malke ud og forsøge med grød eller mos lavet på din egen mælk. Alternativet kan være at forsøge med nutramigen eller profylac. Man kan også købe en special grød på apoteket der hedder Sinlac. Den er fri for komælksprotein og laktose og kan anvendes til børn fra 4 måneder med komælksallergi eller laktoseintolerance.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske