Søvn og allergi

5. maj 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og allergi

Hej Helen

Hmmm jeg er lidt forvirret over søvn om dagen :-) Min datter er lige lidt over 5 måneder og jeg kan se, at du har skrevet et svar til en anden med en på 5 ½ måned, at hun helst kun skal tage en lille lur om formiddagen og en længere over middag. Det er lige modsat af, hvad jeg har fået af vide fra velmenende pårørende en dag min datter sov 45 minutter om formiddagen og 3 timer om eftermiddagen - "det skulle helst være omvendt". Hvorfor forstod jeg så heller ikke. :-)

Men mener du, at den lange lur skal ligge om eftermiddagen og hvorfor (så jeg kan fortælle det videre hehe). Og hvad gør man så, hvis prinsessen vælger at sove 3 timer om formiddagen og derfor en kort lur senere? Skal man vække hende for at få en bestemt rytme ind? Og skal man også vække hende om morgenen på et bestemt ...

Annonce

... tidspunkt? Jeg ved at rutiner er rart for babyer, men er i tvivl om, hvor meget jeg på nuværende tidspunkt må blande mig i hende søvn.

Et andet spørgmål omkring allergi og spædbørn - hvor almindeligt er det? Min datter fik i sidste uge majsgrød - hjemmelavet, som hun slog ud af og lægen sagde det lignede nældefeber. Hun er nu henvist til en allergiklinik, men der er jo en del ventetid.

Jeg tør ikke rigtig give hende andet end brystmælk lige nu, men hvis jeg først kommer til allergi klinikken om en måned eller længere tid er hun jo ved at være så gammel, at vi SKAL igang med andet føde og den "chance" vil jeg jo helst ikke forpasse. Ville du tro, at det var ok at prøve med noget andet grød, hvor alle ingredienserne var byttet ud, så det ikke var noget af det samme i som i majsgrøden?

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder