Svar: Hæmoride hos børn

29. april 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Helle

Hæmorider hos børn kommer normalt i forbindelse med forstoppelse og derfor er det bedste I kan gøre, at sørge for at holde jeres mave godt igang. Det er vigtigt at hun får så varieret en kost som muligt, at hun får masser af væske og også får bevæget sig. At bruge sig selv fysisk er nemlig vigtigt i forhold til at holde maven igang - men det plejer børn i 1½ års alderen fint at kunne klare:o)

Hvis kosten ikke er nok til at gøre hendes afføring blødere, så vil det være rigtig godt at tilbyde hende afføringsmiddel - f.eks. laktulose.

Hæmorider er små knuder der sidder ved endetarmen og det skyldes det øgede tryk, som får venerne til at svulme op. Når barnet presser for at få afføringen ud, kan hæmoriden opstå. Hæmoriden sidder som en lille knold lige udenfor endetarmsåbningen og når den sidder der, kan den ikke drænere sig selv for blod og det betyder at det gør mere og mere ondt, jo længere tid den får lov til at sidde der. Derfor er det vigtigt at du er opmærksom på, hvorvidt det er en hæmoride din datter har, hvad du selv kan gøre for at bedre det og hvornår det er nødvendigt at søge læge.

Nogle gange når børn presser afføringen ud, og hvis det sker imens man står og ser på, når de ligger på puslebordet, så kan endetarmen godt udvide sig så ...

Annonce

... meget, at det ser ud som om at der er tale om en hæmoride. Det behøver der dog ikke at være...

Hvis det er en rigtig hæmoride jeres datter har, så vil den som sagt ikke kunne drænere sig selv for blod og derfor er det vigtigt at man med spidsen af en finger, forsøger at skubbe hæmoriden tilbage i endetarmen og knibe sammen for at holde den på plads der. Når hæmoriden sidder indvendig i tarmen, vil den stille og roligt tømme sig selv for blod, klappe sammen og smerterne vil holde op.

Det er vigtigt at du vasker din datter et par gange dagligt, med lidt mild uparfumeret sæbe beregnet til intimvask. Det er vigtigt at der ikke går infektion, da hun sandsynligvis har lidt små rifter. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kunne holde en kold klud ved endetarmen - kulden kan få hæmoriden til at trække sig sammen og det kan også være med til at fjerne lidt af den kløe som ofte hører med til at have hæmorider.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Brug meget bløde vaskeservietter og bløde klude til at tørre hende med forneden, så det ikke gør ond, når hun skal tørres.

Er du i tvivl så tal med lægen. Du kan købe salver til at komme på, som kan lokalbedøve lidt, prøv at tale med lægen om hvorvidt dette er nødvendigt.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder