Svar: Behov for at komme ind til mor og far og ammebehov
27. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Jeg synes det lyder helt okay at I lige nu lader jeres dreng komme ind til jer om natten, da det er sådan I oplever at I får den bedste nattesøvn. Det lyder som om at han er i en periode lige nu, hvor han har behov for den ekstra tryghed og naturligvis skal I give ham den.
Prøv dog om du kan lade være med at trappe amningen op, om du kan give ham fysisk nærhed og masser af kærtegn om natten uden at han nødvendigvis behøver også at få brystet. Det er vigtigt at han mælkeindtag holdes nede på et minimum med den alder han har nu, så I sikrer jer at han spiser, hvad han har behov for af mere sufficient mad.
Han må altså gerne ligge hos jer og få den tryghed og det er super at I alle synes det er dejligt. Man har lettere ved at skabe gode soverutiner senere, hvis barnet hele vejen igennem føler sig tryg og rolig - og det lyder til at det er den vej i arbejder hos jer, så det er fint.
Med hensyn til amning, så vil 3, max 4 amninger være nok dagligt til at sikre ham hans mælkeindtag, med den alder han har nu. I 10-12 måneders alderen vil 2 amninger samt en portion tykmælk om eftermiddagen, lidt ost og den mælk som i øvrigt indgår i madlavningen være helt fint. Efter 12 måneders alderen kan du amme 1 gang dagligt, så længe I begge synes det er rart.
Små bidder af pasta, grov mos og rugbrødshapsere kan ikke erstatte det at få lov til at have mad i hånden selv. Det er vigtigt at han stadig får lov til at sidde med noget i hånden, netop øver sig i at bide af det og bruge sine hænder - føre maden til munden. Samtidig har han også brug for at mærke og undersøge maden med hænderne.
Jeg kan godt forstå du er urolig, men han skal jo også lære det. Prøv med nogle lidt blødere ting - melon, blomme, kiwi, nektariner, appelsinbåde, kogte kartofler, kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolihoveder osv. Lige netop æble er meget hårdt og det kan en grovskorpe også være. I stedet for en grovskorpe kan du give ham et ristet stykke rugbrød eller kanten af et franskbrød - brød som er blødere i det.
Håber I er lidt hjulpet videre på vej her, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske