Brev:
Behov for at komme ind til mor og far og ammebehov
27. april 2008
Alder:
8 mdr.
Behov for at komme ind til mor og far og ammebehov
Hej Helen
Tak for dit svar vedr. natteamning og pasning :0)
Nu har jeg så et par nye spørgsmål.
Min søn sov bedre i et godt stykke tid og jeg kunne nøjes med at amme lige inden han skulle sove og omkr. midnat samt tidlig morgen, så det var skønt. Men nu hvor han er ved at være 8 mdr. er han begyndt at ændre sig. Han er blevet meget pivet og morsyg om dagen, så han er nok så småt i separationsfasen. Han kan dog stadig sidde og lege selv i korte perioder, han kravler ikke men er lige på nippet og er en meget nysgerrig og glad dreng.
Desværre er han begyndt at sove super dårligt igen hvilket jo nok har med hans alder at gøre. Problemet er at han ikke kan falde i søvn uden at amme. Jeg ammer ham og børster tænder og sætter ham så i sengen hvor han sidder og leger lidt med sit sovedyr herefter lægger jeg ham ned og så starter balladen. Han bliver helt hysterisk og laver flitsbue osv. Jeg kan godt få ham til at falde lidt til ro og endda smile uden at tage ham op men kun kort og han går til sidst i selvsving og kan ikke trøstes i sengen. Min løsning har været at amme ham i søvn....i afmagt. Derudover vågner han meget ofte og jeg kan ikke få ham til at sove uden at amme ham. Derfor har jeg i snart en uge nu, taget ham ind i vores seng efter han er vågnet et par gange når vi er gået i seng. Her har han så sovet resten af natten.
Han sover faktisk ret godt mellem os, vågner ikke nær så meget og vi synes det er dejligt. Men vi føler at vi er ude på et skråplan og kan ikke rigtig overskue konsekvenserne af at lade ham sove hos os. Vi vil jo helst at han skal sove i sin egen seng og jeg vil gerne slippe for at amme ham hver gang han vågner. Men lige nu føles det som om vi forsømmer nogle behov hos ham ved at lade ham være i sin egen seng samt lade være med at amme og desuden ved jeg ikke rigtig hvordan vi ellers skal få ham til at falde i søvn igen. Måske har du nogle hjælpende ord til os?
Derudover har jeg et par spørgsmål til mad: Hvor meget skal han amme i døgnet fra nu af og til han bliver et år? Og hvis han kan klare fx. små bidder pasta i sin mad samt grov konsistens på mos, er det så nødvendigt at give ham fx. skorper, agurk eller æble at sidde med i hånden? Jeg spørger fordi jeg er SÅ nervøs for at han skal bide for store stykker af og få dem galt i halsen.
Tak for hjælpen
Venlig hilsen
Christina