Behov for at komme ind til mor og far og ammebehov

27. april 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Behov for at komme ind til mor og far og ammebehov

Hej Helen

Tak for dit svar vedr. natteamning og pasning :0)

Nu har jeg så et par nye spørgsmål.

Min søn sov bedre i et godt stykke tid og jeg kunne nøjes med at amme lige inden han skulle sove og omkr. midnat samt tidlig morgen, så det var skønt. Men nu hvor han er ved at være 8 mdr. er han begyndt at ændre sig. Han er blevet meget pivet og morsyg om dagen, så han er nok så småt i separationsfasen. Han kan dog stadig sidde og lege selv i korte perioder, han kravler ikke men er lige på nippet og er en meget nysgerrig og glad dreng.

Desværre er han begyndt at sove super dårligt igen hvilket jo nok har med hans alder at gøre. Problemet er at han ikke kan falde i søvn uden at amme. Jeg ammer ham og børster tænder og sætter ham så i sengen hvor han sidder og leger lidt med sit sovedyr herefter lægger jeg ham ned og så starter balladen. Han bliver helt hysterisk og laver flitsbue osv. Jeg kan godt få ham til at falde lidt til ro og endda smile uden at tage ham op men kun kort og han går til sidst i selvsving og kan ikke trøstes i sengen. Min løsning har været at amme ham i søvn....i afmagt. Derudover vågner han meget ofte og jeg kan ikke få ham til at ...

Annonce

... sove uden at amme ham. Derfor har jeg i snart en uge nu, taget ham ind i vores seng efter han er vågnet et par gange når vi er gået i seng. Her har han så sovet resten af natten.

Han sover faktisk ret godt mellem os, vågner ikke nær så meget og vi synes det er dejligt. Men vi føler at vi er ude på et skråplan og kan ikke rigtig overskue konsekvenserne af at lade ham sove hos os. Vi vil jo helst at han skal sove i sin egen seng og jeg vil gerne slippe for at amme ham hver gang han vågner. Men lige nu føles det som om vi forsømmer nogle behov hos ham ved at lade ham være i sin egen seng samt lade være med at amme og desuden ved jeg ikke rigtig hvordan vi ellers skal få ham til at falde i søvn igen. Måske har du nogle hjælpende ord til os?

Derudover har jeg et par spørgsmål til mad: Hvor meget skal han amme i døgnet fra nu af og til han bliver et år? Og hvis han kan klare fx. små bidder pasta i sin mad samt grov konsistens på mos, er det så nødvendigt at give ham fx. skorper, agurk eller æble at sidde med i hånden? Jeg spørger fordi jeg er SÅ nervøs for at han skal bide for store stykker af og få dem galt i halsen.

Tak for hjælpen

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder